Descrição
The article aims to share a process of construction and creation of a smaller dance, based on the framework proposed by Erin Manning (2016) and an experience with women in a vulnerable territory in Santos, São Paulo, Brazil. We narrate a project prototype, with methodological procedures for practice in dance and performance, seeking to intertwine artistic practices with states of presence that were able to inaugurate new possibilities of relationship, agency and coexistence, these categories being the foundation for an accessible and common dance. The proposal thus assumes the choreographic action in the territory as a composition position with the political dimension that each "floor" produces and builds possible imediations for artists and social operators, such as policies of care, regeneration and refuge in vulnerable territories.||O artigo tem como objetivo compartilhar o processo de construção e criação de uma dança menor, a partir do referencial proposto por Erin Manning (2016) e de uma prática coreográfica com mulheres num território vulnerabilizado em Santos, São Paulo, Brasil. Narramos um protótipo de projeto, com procedimentos metodológicos para práticas em dança e performance, buscando entrelaçar a vivência artística a estados de presença que fossem capazes de inaugurar novas possibilidades de relação, agência e convivência, sendo essas categorias-fundamento para uma dança acessível e comum. A proposta assume a ação coreográfica no território como uma posição de composição com a dimensão política que cada "chão" produz, como também, constrói imediações possíveis para artistas e operadores sociais, como políticas de cuidado, regeneração e refúgio em territórios vulnerabilizados.