-
Models of K-12 Teacher Training: who do we train?||Os Modelos de Formação de Professores/as da Educação Básica: quem formamos?
- Voltar
Metadados
Descrição
This article is based on a research project on the curricular models that guide the teacher training and aims at tracing the historical course of K-12 teacher training in Brazil. Three models are identified in this trajectory: content model, transition model and resistance model. The regulatory milestones for this training are analyzed for the understanding of the historical, cultural and social contexts constructed from the 1930s to 2015, from a perspective of progressive education and training. The initial question, who do we form? leads us to verify the coexistence of the three models in the current scenario and the necessary appreciation of the resistance model for its historical characteristics in the search for dialogue as an important dimension of a transformative education. ||Este artigo advém de um projeto de pesquisa sobre os modelos curriculares que norteiam a formação docente, e tem como objetivo traçar o percurso histórico da formação de professores/as da Educação Básica no Brasil. São identificados três modelos nesta trajetória: modelo conteudista, modelo de transição e modelo de resistência. Os marcos regulatórios para esta formação são objeto de análise para a compreensão dos contextos históricos, culturais e sociais construídos desde a década de 1930 até 2015, em uma perspectiva de educação e formação progressistas. A pergunta inicial: quem formamos? nos leva a constatar a coabitação dos três modelos no cenário atual e a necessária valorização ao modelo de resistência por suas características históricas na busca da dialogicidade como dimensão importante de uma educação transformadora.
ISSN
0100-3143
Periódico
Autor
Coimbra, Camila Lima
Data
27 de fevereiro de 2020
Editor
Relação
https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/91731/56117 | https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/91731/56118 | https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/downloadSuppFile/91731/54300 | https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/downloadSuppFile/91731/54301
Direitos autorais
Direitos autorais 2020 Camila Lima Coimbra | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Educação & Realidade; v. 45, n. 1 (2020) | Educação & Realidade [Education & Reality]; v. 45, n. 1 (2020) | 2175-6236 | 0100-3143
Assuntos
Teacher training; K-12 education; Teaching License | Educação | Formação de professores/as; Educação Básica; Licenciatura
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion