Descrição
The purpose of this article is to discuss the possibilitiesand challenges of foreign language teaching in Brazilian publicschools. In a social, economic, and, political moment in which the government is interested in students’ (urgent) learning of foreign languages in public schools, the dispute between two methodologies increases: on the one hand, a focus on teaching reading; on the other, the teaching of written and oral language competences. Starting the discussion with the socalled communicative approach and the official national documents, this text points to the deconstruction of this dispute between methodologies, indicating possibilities of actual work in the light of the official documents and a resignifying of the communicative approach.||O objetivo deste artigo é discutir as possibilidades e desafios do ensino de língua estrangeira na escola pública brasileira. Em um momento social, econômico e político em que o governo se mostra interessado na aprendizagem (urgente) de línguas estrangeiras na escola pública, acirra-se ainda mais a disputa entre duas metodologias que se pretendem ideais: de um lado, o ensino com foco na leitura; do outro, o ensino das competências escritas e orais da língua. A partir da chamada abordagem comunicativa e dos documentos oficiais nacionais, aponta-se para uma desconstrução dessa disputa entre metodologias, indicando possibilidades de trabalho efetivo à luz dos documentos oficiais e de uma ressignificação da abordagem comunicativa.