Descrição
The present research focuses Ronaldo Miranda’s artsong “segredo”. This study applies an interdisciplinary approach in a methodological attempt to join poetry and music and the dramatic roles of singer and pianist, especially in dealing with modernist poetry. The discussion about the relationship between music and words is based on the studies of Stein and Spillman (1996). The literary concept of persona (who is talking in a poem) and mode of address (to whom the persona is talking) is the one described by Edward T. Cone in The Composer’s Voice (1974). The main goal of this paper is to provide performance guidelines for both the singer and the pianist on the art songs for voice and piano “Segredo” by Ronaldo Miranda and poem by Carlos Drummond de Andrade, with suggestions for shaping interpretive ideas and emphasis on the dramatic role of the performers.
||
A presente pesquisa enfoca a canção “segredo”, de Ronaldo Miranda. Este estudo aplica uma abordagem interdisciplinar a uma tentativa metodológica de conciliar poesia, música e os papéis dramáticos do cantor e do pianista, especial- mente no trato com a poesia modernista. A discussão sobre a relação entre música e palavras baseia-se nos estudos de Stein e Spillman (1996). O conceito literário de persona (quem está falando em um poema) e modo de tratamento (para quem a persona está falando) é o descrito por Edward T. Cone (1974). O objetivo principal deste artigo é fornecer diretrizes de atuação tanto do cantor quanto do pianista nas canções artísticas para voz e piano “Segredo” de Ronaldo Miranda e poema de Carlos Drummond de Andrade, com sugestões para moldar ideias interpretativas e ênfase no papel dramático dos performers.