Descrição
I will argue here that museums in the modern/colonial world (that is, the way of life, economic principles, political structures, and models of subjectivities that originated in the sixteenth century with the emergence of the Atlantic commercial circuits) had and still have a particular role to play in the colonization of knowledge and of beings. The questions then are (1) how to decolonize the museum and (2) how to assess what a decolonial option reorienting the work museums can do (e.g., in a nutshell, reproducing the rhetoric of modernity and the logic of coloniality or entering in a spirit of epistemic and aesthetic disobedience undoing what museums did in modern/imperial history: learning to unlearn and to enact museums for decolonization of being and of knowledge).||Argumentarei aqui que os museus do mundo moderno/colonial (isto é, o modo de vida, os princípios econômicos, as estruturas políticas e os modelos de subjetividades originados no século XVI com o surgimento dos circuitos comerciais atlânticos) tiveram e ainda têm um papel particular a desempenhar na colonização do conhecimento e dos seres. As perguntas são então: (1) como descolonizar o museu e (2) como avaliar qual opção descolonial os museus podem fazer ao reorientar obras (por exemplo, de modo resumido, reproduzindo a retórica da modernidade e a lógica da colonialidade, ou entrando em um espírito de desobediência epistêmica e estética desfazendo o que os museus fizeram na história moderna/imperial: aprender a desaprender e a fazer os museus atuarem na descolonização do ser e do conhecimento).