Descrição
The following article develops considerations of both piano teaching and the education
of the music teacher in São Paulo, Brazil. It shows the results of a research concluded in 2005
that had as its starting point pedagogic assumptions present in music programs. The research
was based on the theory of Systemic Thought, by Vasconcellos (2002) and on Carl Rogers’ study
of the student-centered teaching. The methodology applied was particularized to each analyzed
segment, using Fachin’s method definition (2002).
Keywords: Piano teaching; Musician/teacher; Carl Rogers; Significant learning.||Resumo: Este artigo tece considerações a respeito do ensino do piano e da formação do músico professor em São Paulo. Apresenta resultado de pesquisa concluída em 2005, que abordou
o assunto partindo de pressupostos pedagógicos contidos em cursos de música. A pesquisa foi fundamentada filosoficamente no Pensamento Sistêmico, segundo Vasconcellos (2002), e em Carl Rogers para o estudo do ensino centrado no aluno. A metodologia utilizada foi diferenciada para cada segmento da investigação, amparando-se na definição de método por Fachin (2002).
Palavras-chave: Ensino do piano; Músico-professor; Carl Rogers; Aprendizagem significativa.