Descrição
The number o f authors and works dedicated to the understanding of phenomena related to the visuality and its exacerbation in the last decades o f the twentieth century h as grown, and, consequently, the controversy around this field has been stirred. The contributions of neurology, psychology, social sciences and sciences o f the language on the subject have proved essential for a larger understanding ofthe meanings and uses o f image in the field o f communication. Some o f these contributions are treated here, notably those who transit through the areas of the theory of culture in its interfaces with sciences of communication; amongst them, authors such as A. Damásio, B. Cyrulnik, E. Morin, D. Linke and H. Belting receive privileged attention for transposing the borders of monodisciplinarity, offering more complex and procedural perspectives for the study o f image in the field of communication, avoiding classificatory uses oftipology.||O número de autores e obras que se dedicam à compreensão dos fenômenos relacionados com a visualidade e sua exacerbação nas últimas décadas do século XX tem crescido e consequentemente vem se acirrando a polêmica em tomo deste campo de saber. As contribuições da neurologia, da psicologia, das ciências sociais e das ciências da linguagem sobre o tema têm se mostrado imprescindíveis para uma maior compreensão dos significados e dos usos da imagem para o campo da comunicação. Alguns desses aportes são tratados aqui, notadamente aqueles que transitam pelas áreas da teoria da cultura em suas interfaces com as ciências da comunicação; dentre eles, autores como A. Damásio, B. Cyrulnik, E. Morin, D. Linke e H. Belting recebem atenção privilegiada por transporem as fronteiras da monodisciplinaridade, oferecendo perspectivas mais complexas e processuais para o estudo da imagem no campo da comunicação, fugindo das tipologizações classificatórias.