Descrição
This paper was born out of an exercise developed with students of the Architecture and Urbanism graduation course of Universidade Federal de Santa Catarina. It aims to present the possibility of applying nature inspired elements in the development of creative thinking in architecture and urbanism initial grade projects. By studying the relationship between humans and nature and by seeking in nature’s structures the solution to human issues, it was established thematic axis: animal, mineral, vegetation and phenomena. These axis guided the exercise proposed, which was itself divided in four different moments that aimed to contemplate some of the possible steps in the formulation and representation of a project’s process. As students advanced through these moments, the gradual process of learning associated to the development of individual creativity became evident, rendering the exercise beneficial to the creative process and the coming up with solutions in architecture and urbanism projecting. ||Esse artigo relata uma experiência, fruto de atividade desenvolvida com alunos de graduação de Arquitetura e Urbanismo da Universidade Federal de Santa Catarina, que apresenta a inspiração na natureza como possibilidade no desenvolvimento do pensamento criativo aplicado aos projetos de arquitetura e urbanismo nos estágios iniciais da graduação. A partir do estudo da relação entre o homem e a natureza e da busca de suas estruturas como soluções para problemas nos diversos campos, foram estabelecidos eixos temáticos: animal, mineral, vegetal e fenômenos. Esses eixos guiaram a atividade proposta, que foi dividida em quatro momentos, contemplando algumas das possíveis etapas de idealização e representação de um processo projetual. Estas etapas favoreceram o pensamento criativo e de proposição de soluções, por ser no momento de transposição destas que ocorre o processo gradual de aprendizagem associado ao desenvolvimento criativo individual e aplicado ao projeto de arquitetura e urbanismo.