Descrição
The influence of schooling, especially Physical Education, on transsexual people in Belem PA Brazil, is analyzed. Current paper describes positive, negative or neutral contributions of Schooling and Physical Education within the social lifestyle of transgender individuals. Current qualitative research employs field research and semi-structured interviews with transgender people with fundamental schooling. Data were interpreted by content analysis. Results show that basic education and Physical Education are generally characterized as segregating environments, with enormous impact on the agents. The interviewer and interlocutors state that the best way to develop curriculum items would be within mixed classes, with gender and sexuality inclusions.||O presente artigo investiga a influência da educação, especificamente a Educação Física com pessoas transexuais de Belém do Pará. Tem como objetivo descrever as contribuições positivas, negativas ou indiferentes da educação e da Educação Física, perante á vida social de pessoas transexuais. Caracteriza-se como uma pesquisa de teor qualitativo, utilizando de pesquisa de campo junto com entrevistas semiestruturadas com pessoas transexuais que já concluíram o ensino básico. Os dados foram analisados por meio de análise de conteúdo. Os resultados demonstraram que a educação básica e a Educação Física, em sua maioria, ainda se caracterizam como ambientes segregadores e de grande impacto para estas pessoas, tendo como conclusão do entrevistador e dos interlocutores que a melhor forma para se desenvolver os conteúdos seria por meio de aulas mistas, com estudo mais aberto quanto a gênero e sexualidade.