-
Notes about the analytical categories of Joachim Burmeister (1564-1629)||Apontamentos sobre as categorias analíticas de Joachim Burmeister (1564-1629)
- Voltar
Metadados
Descrição
Joachim Burmeister’s analytical categories are considered one of the first attempts in the History of Western Music to promote the knowledge of a piece of music. However, the amount of references that situates them at the root of a succession of a musical-analytical practice is directly proportional to their incomprehension and undervaluation as an effective tool to know the repertoire they were conceived for. Maybe, it is because they do not respond to the questions made by many modern critics and analysts who, unlike Burmeister, seem to ignore their contribution to identify the compositional crafts and to constitute models for imitation. Considering that these categories used to respond to questions that were relevant for Sixteenth-Century musicians, this article aims to bring notes that contribute to the comprehension of these categories in their own terms, recovering references of their horizon of meaning, articulating them and resignifying them in our own time.||As categorias analíticas de Joachim Burmeister são consideradas uma das primeiras iniciativas na história da música ocidental para se promover o conhecimento de uma obra de música. No entanto, a quantidade de referências que as situam na raiz da descendência de uma prática analítico-musical é diretamente proporcional à sua incompreensão e a sua desvalorização como ferramenta para se conhecer o repertório para o qual elas foram concebidas. Isso porque parecem não responder às questões de muitos críticos e analistas modernos que, diferentemente de Burmeister, ignoram a sua contribuição para a identificação dos artifícios compositivos e a constituição de modelos para imitação. Considerando que essas categorias respondiam às questões relevantes para os músicos do século XVI, este artigo tem o objetivo de trazer apontamentos que contribuam para compreendê-las em seus próprios termos, recuperando referências de seu horizonte de sentido, articulando-as e ressignificando-as em nosso tempo presente.
ISSN
2357-9978
Periódico
Autor
Barros, Cassiano
Data
30 de maio de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.ufrn.br/artresearchjournal/article/view/19031 | 10.36025/arj.v7i1.19031
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Cassiano Barros (Autor) | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
Fonte
Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; Vol 7 No 1 (2020): Multidisciplinary Perspectives in the Field of Art; Articles | ARJ – Art Research Journal / Revista de Pesquisa em Artes; v. 7 n. 1 (2020): Perspectivas Multidisciplinares no Campo da Arte; Artigos | 2357-9978 | 10.36025/arj.v7i1
Assuntos
Musical Poetics | Joachim Burmeister | Musical Rhetoric | Music Analysis | Poética musical | Joachim Burmeister | Retórica musical | Análise musical
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Peer-reviewed article | Avaliado pelos pares