Descrição
In a variety of methodologies to approach the contents of the history curriculum in the classroom have gained prominence, in the last decades, ludic practices that teachers have launched in search of meaningful learning for the students. Among several types of ludic activities applied, it is important to take a look at the didactic potentialities of educational games as well as their limitations. History teachers working in basic education in various parts of Brazil have been betting on educational games as didactic tools, from those that do not require more specific resources up to games or gamified applications. Thus, the purpose of this paper is to propose a reflection on the relationship between ludicity and education in interface with the teaching of History.||Em uma variedade de metodologias para se abordar em sala de aula os conteúdos do currículo de História vêm ganhando relevo, nas últimas décadas, práticas lúdicas das quais professores têm lançado mão em busca de aprendizagens significativas por parte dos alunos. Entre diversos tipos de atividades lúdicas empregadas, interessa lançar um olhar em direção à s potencialidades didáticas dos jogos educativos assim como à s suas limitações. Professores de História atuando na educação básica têm, em diversas partes do país, apostado nos jogos educativos como instrumentos didáticos, desde aqueles que não demandam maiores recursos específicos até os games ou aplicativos gamificados. Assim, o objetivo do presente artigo é propor uma reflexão a respeito da relação entre ludicidade e educação em interface com o ensino de História.