Descrição
This article proposes a comparative analysis between the works Bleak House (1853) by Charles Dickens and The Children Act (2014) by Ian McEwan, using figurative semiotic studies. Observing the similarities and differences of the narrative space contained within the two novels, enables the understanding of the stylistic and formal aspects used by these authors as well as the historical and cultural context in which they arose. The analysis reveals the close connection between the two narratives, more specifically, the relationship between literature and legal processes of English society in the mid-nineteenth century and early twenty-first century||Este artigo propõe uma análise comparativa entre as obras Bleak House (1853), de Charles Dickens e The Children Act (2014), de Ian McEwan, com base nos estudos semióticos da figuratividade. A observação das semelhanças e diferenças do discurso do espaço nos dois romances viabiliza a compreensão dos aspectos estilísticos e formais utilizados pelos autores, bem como do contexto histórico-cultural em que as obras surgiram. Mais especificamente, esta análise revela a estreita conexão das narrativas sobre a relação entre a literatura e os processos jurídicos na sociedade inglesa, em meados do século XIX e início do século XXI.