-
O ensino das ciências sociais e humanas na graduação em saúde coletiva: entre desafios e oportunidades de transgressões||Teaching social and human sciences in the collective health undergraduate course: between challenges and opportunities for transgressions
- Voltar
Metadados
Descrição
The implementation, from 2009, of the undergraduate course on collective health (GSC) in Brazil and its progressively dissemination has brought to the surface old epistemological, practical or politicalinstitutional issues, and led to the emergence of others. Above all, it should be noted that this new undergraduate course puts once again in the center of the debate the question of the collective health identity or, rather, the specificities of its objects, actors, knowledge and practices. After all, both the pedagogical projects (student’s profile, curricular structure etc.) as its modus operandi reflect a given conception of the field. This article discusses the singularities and challenges of teaching social and human sciences in the undergraduate course in collective health, considering these elements through the analysis of a particular course or, better said, the sharing of experiences and impressions of the authors that integrate its academic staff. In the first part of the article, arguments are presented in defense of the emancipatory formation and multiuniversity knowledge, supported by the dialogue with Boaventura de Souza Santos. It is considered that such perspectives are especially welcome in undergraduate collective health, which has proved to be a useful space for experimenting new ways of acting in education and health.||A implantação, em 2009, do curso de graduação em saúde coletiva (GSC) no Brasil e sua progressiva disseminação trouxe à tona velhas questões de ordem epistemológica, prática ou político-institucional relacionadas ao ensino das ciências sociais e humanas (CSH) nesse contexto e fez emergir outras. Sobretudo, esse novo curso recoloca no centro do debate a questão da identidade do campo da saúde coletiva ou as especificidades de seus objetos, atores/ agentes, conhecimentos e práticas. Afinal, tanto os projetos pedagógicos (perfil de egresso, estrutura curricular etc.) quanto seu modus operandi refletem uma dada concepção do campo. Propõe-se, neste artigo, discutir peculiaridades e desafios do ensino das CSH na GSC, considerando esses elementos a partir da análise da experiência de um curso em particular ou, melhor dito, do compartilhamento de vivências e impressões das autoras que integram seu corpo docente. Na primeira parte do texto, são esboçados argumentos em defesa da formação emancipatória e do conhecimento pluriuniversitário, apoiados no diálogo com Boaventura de Souza Santos. Entende-se que tais perspectivas são especialmente bem-vindas na GSC, a qual tem se revelado um espaço profícuo de experimentação de novas formas de agir na educação e na saúde.
ISSN
0104-1290
Periódico
Autor
Trad, Leny A. Bomfim | Mota, Clarice Santos | López, Yeimi Alexandra Alzate
Data
26 de julho de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/sausoc/article/view/160298 | 10.1590/S0104-12902019190131
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Saúde e Sociedade
Fonte
Saúde e Sociedade; v. 28 n. 2 (2019); 11-24 | Saúde e Sociedade; Vol. 28 No. 2 (2019); 11-24 | Saúde e Sociedade; Vol. 28 Núm. 2 (2019); 11-24 | 1984-0470 | 0104-1290
Assuntos
Social and Human Sciences Teaching | Undergraduate Course of Collective Health | MultiUniversity Knowledge | Student’s Profile | Ensino das Ciências Sociais e Humanas | Graduação em Saúde Coletiva | Conhecimento Pluriuniversitário | Perfil de Egresso
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion