Descrição
Applied study on local problems in Beethoven´s symphonic double bass parts
resulting from his non-idiomatic writing for the instrument. It includes analysis and performance
alternatives for problematical excerpts from the nine Symphonies, the Piano Concerto N.4, the
Leonore Overture N.3 and the Consecration of the House Overture. Specifically, it discusses
33 musical excerpts related to the double bass tessitura, octaving/compressing/changing of
intervals, bowings, dynamics, tempos, divisi with cello and within the double bass section,
omission of ornaments, expression slurs, tuning of the strings and bow contact point on the
double bass strings.
Keywords: Beethoven; Double bass; Orchestral music; Music composition; Music performance;
Idiomatic writing.||Estudo aplicado sobre problemas pontuais nas partes sinfônicas do contrabaixo, gerados pela escrita não idiomática de Beethoven. Inclui análise e alternativas de performance para trechos problemáticos do contrabaixo nas nove Sinfonias, no Concerto para Piano N.4, na Abertura Leonora N.3 e na Abertura Consagração da Casa. Especificamente, discute 33 excertos musicais relacionados à tessitura do instrumento, oitavação/compressão/mudança de intervalos, arcadas, dinâmicas, andamentos, divisi com violoncelos e dentro naipe de contrabaixos, omissão de ornamentos, ligaduras de expressão, afinação das cordas e ponto de contato do arco nas cordas do contrabaixo.
Palavras-chave: Beethoven; Contrabaixo; Música orquestral; Composição musical; Práticas de performance musical; Escrita idiomática.