Descrição
We carried out a bibliographic survey, which selected studies that sought to examine existing problems in the ongoing training of teachers in Brazil from the perspective of the current understanding and its different trends and approaches. We identified two major trends that appeared in the 1990’s.: (1) Liberal-conservative and (2) Critical-reflective. Our understanding is that in order to raise the quality of teachers’ work, it is essential to take the appropriate measures to make feasible improvements in these teachers’ working conditions, careers and salaries, but above all drive forward the renewal of ongoing training systems, based on the critical-reflective trend.||Realizamos uma pesquisa bibliográfica, onde foram selecionados estudos que buscaram problematizar a formação continuada de professores na perspectiva do estado do conhecimento e suas diferentes tendências e modalidades. Identificamos duas grandes tendências que surgiram na década de 1990: (1) Liberal-conservadora e (2) Crítico-reflexivo. Nossa compreensão é a de que para elevar a qualidade da atuação dos professores, é imprescindível mobilizar ações capazes de viabilizar melhorias nas condições de trabalho, carreira e salário, mas principalmente impulsionar a renovação dos sistemas de formação continuada, a partir da tendência crítico-reflexivo.