-
Pedagogical practices and teaching training intermediate in the meetings with babies||Práticas pedagógicas e formação docente intermediadas nos encontros com os bebês
- Voltar
Metadados
Descrição
http://dx.doi.org/10.5007/1980-4512.2017v19n35p11This article focuses on the interaction between teacher training and the demands of pedagogical work in early childhood education. In this perspective, he develops the exploratory qualitative research, based on Bakhtinian references, also with the dialogue with Certeau (2010) in a room of Group onde (children up to one year and eleven months), at Municipal Infant Education Center located in Region of Greater Vitória, in the State of Espírito Santo. The research investigates the specificities of babie's play, with a view to proposing other activities that mobilize the expressive and creative movements of the children. Based on the National Curriculum Guidelines for Early Childhood Education, which point out, as the axes of teaching work with children, interaction and play, envisaged practices involved dramatic games aiming to provide experiences with different types of languages and expressions. As a result, the research indicates that the meetings with the babies also move the teacher training, evidencing new elements for the proposition of pedagogical practices with the young children.||No bojo da articulação entre formação de professores e as demandas do trabalho pedagógico na educação infantil, este artigo focaliza como os bebês interagem com as propostas de práticas pedagógicas. Nessa perspectiva, desenvolve a pesquisa qualitativa exploratória, sustentada em referenciais bakhtinianos, contando também com a interlocução com Certeau (2010) em uma sala do Grupo I (crianças de até um ano e onze meses), de um Centro Municipal de Educação Infantil localizado na região da Grande Vitória, do Estado do Espírito Santo. A pesquisa investiga as especificidades do brincar dos bebês, com vistas a propor outras atividades mobilizadoras dos movimentos expressivos e criativos das crianças. Com base nas Diretrizes Curriculares Nacionais da Educação Infantil (Dcneis), que apontam, como eixos do trabalho docente com as crianças, a interação e a brincadeira, as práticas perspectivadas envolviam os jogos dramáticos almejando proporcionar experiências com diversos tipos de linguagens e expressões. Como resultado, a pesquisa assinala que os encontros com os bebês movem também a formação docente, evidenciando novos elementos para a proposição de práticas pedagógicas com as crianças pequenas.
ISSN
1980-4512
Periódico
Autor
Manente, Elyrrandro Habys Soares | Côco, Valdete
Data
29 de maio de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.ufsc.br/index.php/zeroseis/article/view/1980-4512.2017v19n35p11 | 10.5007/1980-4512.2017v19n35p11
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2017 Zero-a-Seis
Fonte
Zero-a-Seis; v. 19 n. 35 (2017): ZERO-A-SEIS (JAN./JUN. 2017); 11-28 | 1980-4512
Assuntos
Child education | Pedagogical practices | Teacher training | Teaching work with babies | Educação infantil | Práticas pedagógicas | Formação docente | Trabalho docente com bebês | Práticas pedagogicas
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Pesquisa qualitativa; estudo exploratório; observação participante