-
PENSARFAZER DANÇA DESDE UMA PERSPECTIVA CONTEMPORÂNEA E DECOLONIAL
- Voltar
Metadados
Descrição
The work aims to propose a thinkingdo processes of teachlearning in dance from a contemporary and decolonial perspective. It was possible to identify points of convergence between the contemporary dance perspective and the decolonial thinking of education, since both currents of thought criticize the traditional way of education and share the following pedagogical presuppositions: horizontality in the teacher- student relationship; dialogicity; inseparability between theory, defense of democracy and respect for the plurality of bodies and knowledge. The decolonial perspective of dance complements the contemporary perspective by questioning Eurocentrism in dance, expressed in the unequal appreciation of dance techniques and aesthetics of the European tradition when compared to dances that come from other cosmologies, such as dances of african-brazilian e indigenous origin. In this sense, thinkingdo processes of teachlearning in dance from a contemporary and decolonial perspective goes through the valuation of decolonial dance pedagogies, by the creation of an intercultural dance curriculum that contributes to the repositioning of Brazilian traditional dances in the formal spaces of dance teaching, as well as the equitable valorization of dance aesthetics from Europe and the USA when compared to the aesthetics of dances produced by Latin American countries.
Keywords: dance; decolonial; interculturality; teachlearning; thinkingdo||Este artigo tem como objetivo propor pensarfazer processos de ensinoaprendizagem em dança desde uma perspectiva contemporânea decolonial. Foi possível identificar pontos de convergência entre estas perspectivas, já que ambas as correntes de pensamento compartilham pressupostos da concepção libertadora de educação, tais como dialogicidade, defesa da democracia, indissociabilidade entre teoria e prática; corpo mente; razão emoção; incentivo à autonomia dos educandos no seu processo de ensinoaprendizagem e respeito a pluralidade de ideias. A perspectiva decolonial de educação complementa a perspectiva contemporânea de ensino da dança ao fazer refletir sobre o eurocentrismo presente nos currículos dos cursos de dança, sobre a distribuição desigual de valor dada às produções de dança oriundas da Europa e EUA e às produções latino-americanas, especialmente as danças de matrizes afro-brasileiras e indígenas e ao defender uma educação intercultural. Nesse sentido, o pensarfazer processos de ensinoaprendizagem em dança desde uma perspectiva contemporânea e decolonial perpassa pela criação de um currículo de dança intercultural nos espaços formais de ensino, pelo incentivo à pesquisa de pedagogias decoloniais de dança e ao intercâmbio cultural entre as redes de dança latino-americanas.
Palavras-chave: dança; decolonial; ensinoaprendizagem; interculturalidade; pensarfazer
ISSN
2358-6060
Periódico
Autor
Purper, Raquel | Brigitte Oliva de Araújo, Olga
Data
26 de dezembro de 2020
Formato
Identificador
https://www.revistas.ufg.br/artce/article/view/65655 | 10.5216/ac.v6i2.65655
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Raquel Purper, Olga Brigitte Oliva de Araújo | https://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Arte da Cena (Art on Stage); v. 6 n. 2 (2020): Descentrar as Pesquisas em Dança; 276-310 | 2358-6060
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares