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Performance: Music in Motion: Performance as Existence and Development of Music||Performance: Música em Movimento: Da Prática como Existência e Desenvolvimento da Música
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Metadados
Descrição
Music is an activity; a human activity. Despite theoretical abstractions, it is not simply conceptual, but thought in action. Music only comes from the movement of people imbued in the process of doing, performing. The aim of the present paper is to address the origin of Western idealist thinking in music and how it influenced all musical development generating a hierarchy between theory and praxis, valuing one over the other, resulting in reductionism in the meaning of making music, before to think about the meaning of the music itself, but the music for us. The concept of Musical Work attached only to musical notation and its author without considering the performer and his active, not just reactive, contribution is restricted and idealized. We contrast the thinking of Plato, Aristotle, Pythagoras, Boethius, among others, with that of Sextus Empiricus, as precursor thinkers in the West; Neoplatonism of the Christian era, and even modern musicologists who confronted the aesthetic issues of music. We understand that making-music is at the core of her existence, music.||A música é uma atividade; e como tal, exige-se o fazer humano. A despeito das abstrações teóricas, ela não é simplesmente algo conceitual, mas pensamento em ação. Música somente se dá a partir do movimento de pessoas imbuídas no processo do fazer, do performar. O objetivo do presente trabalho é abordar a origem do pensamento idealista ocidental em música e como este influenciou todo o desenvolvimento musical gerando uma hierarquização entre teoria e práxis, valorizando mais um em detrimento de outro, resultando em reducionismo no significado do fazer música, antes de se pensar no significado da música em si, mas da música para nós. O conceito de Obra musical apegada somente a notação musical e seu autor sem considerar o intérprete e sua contribuição ativa, não apenas reativa, é restrito e idealizado. Contrapomos o pensamento de Platão, Aristóteles, Pitágoras, Boécio, entre outros, com o de Sexto Empírico, como pensadores precursores no ocidente; o neoplatonismo da era cristã, e ainda musicólogos modernos que se defrontaram sobre questões estéticas da música. Entendemos que o fazer-música é cerne da existência dela, a música.
ISSN
2447-7117
Periódico
Autor
Palermo Filho, Silas da Luz
Data
13 de agosto de 2019
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/revistadatulha/article/view/160387 | 10.11606/issn.2447-7117.rt.2019.160387
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Silas da Luz Palermo Filho | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
Fonte
Revista da Tulha; Vol. 5 Núm. 1 (2019); 33-59 | Revista da Tulha; v. 5 n. 1 (2019); 33-59 | Revista da Tulha; Vol. 5 No. 1 (2019); 33-59 | 2447-7117
Assuntos
Music | Aesthetics | Performance | Music performance | Música | Estética da Música | Performance | Performance musical
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion