-
Português Brasileiro como segunda língua: um estudo sobre o sujeito nulo (Brazilian Portuguese as a second language: a study about the null subject)
- Voltar
Metadados
Descrição
The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.||Este estudo objetiva investigar como se dá a aquisição do sujeito nulo do português brasileiro (PB) como segunda língua (L2) por adultos estrangeiros, falantes nativos de inglês e italiano em situação de imersão total. A pesquisa desenvolve-se no âmbito da gramática gerativa, dentro do quadro da Teoria de Princípios e Parâmetros (CHOMSKY, 1981, 1986) e do Programa Minimalista (CHOMsKY, 1993, 1995, 2000). As questões da pesquisa estão relacionadas ao acesso à Gramàtica Universal (GU) por aprendizes de L2. Mais especificamente, procurou-se investigar se os sujeitos analisados têm acesso à GU e, em caso afirmativo, qual seria a forma desse acesso. Os resultados da análise dos dados confirmaram a) a hipótese de acesso direto à Gu, através do uso do valor default do parâmetro pro-drop = sujeitos nulos ou preenchidos + a forma verbal unipessoal, nas produções dos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição; e b)a hipótese do acesso indireto à Gu, via L1, nas produções dos sujeitos falantes de inglês e italiano em fase inicial de aquisição. Além disso, considerando que as línguas pro-drop não constituem um único tipo, levantou-se a hipótese de que, com base nos dados do input, os aprendizes vão apresentar o pro-drop do PB, a partir da (1999) aquisição da concordância dessa língua, o que se confirmou. A tese confirma a hipótese do "bilinguismo universal" de Roeper (1999) não apenas para o estágio inicial, mas para os estágios intermediário e final.PALAVRAS-CHAVE: Aquisição de linguagem. Gramática gerativa. Aquisição da segunda língua. Sujeito nulo. Princípios e parâmetros.ABSTRACT The aim of this study is to investigate the acquisition of the null subject in Brasilian Portuguese (BP) as a second language (L2) by native adult speakers of English and Italian, in a situation of total immersion. The research was developed within the framework of the Principles and Parameters Theory (CHOMSKY, 1981, 1986) and the Minimalist Program (CHOMSKY, 1993, 1995, 2000). The research attempted to investigate whether the L2 leaners have access to Universal Grammar (UG) and what the form of that access would be. The results of the analysis confirmed a) the hypothesis of direct access to UG , throught the use of the pro-drop parameter's default value = null or over subjects + the one-person agreement verbal form, in the production of English and Italian Speakers in the initial phase of acquisition. Considering that pro-drop languages do not constitute a single type, it was hypothesized that, based upon data from the input the learners would present the pro-drop of BP, starting by the acquisitionof the agreement in that language, which was confirmed. The analysis confirms the "universal bilinguism" hypotesis (ROEPER, 1999), not only for inatial stage of aquisition, but also for the intermediate and final stages.KEYWORDS: Language acquisition. Second language acquisition. Generative grammar. Null subject. Principles and parameters.
ISSN
1808-1355
Periódico
Autor
Xavier, Gildete Rocha
Data
30 de dezembro de 2012
Formato
Identificador
https://periodicos2.uesb.br/index.php/estudosdalinguagem/article/view/5512 | 10.22481/el.v10i2.5512
Idioma
Editor
Direitos autorais
Copyright (c) 2012 Estudos da Língua(gem)
Fonte
Estudos da Língua(gem); v. 10 n. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 | Language Studies; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 | Études de Langues; Vol. 10 No. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 | Estudios del lenguaje; Vol. 10 Núm. 2 (2012): Estudos da Língua(gem) - ISSN: 1982-0534; 237-340 | 1982-0534 | 1808-1355 | 10.22481/el.v10i2
Assuntos
Aquisição de linguagem | Gramática gerativa | Aquisição da segunda língua | Sujeito nulo | Princípios e parâmetros | Language acquisition | Second language acquisition | Generative grammar | Null subject | Principles and parameters
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Reviewed by peers | Revisión por pares | Avaliado pelos pares