Descrição
In order to understand the authorial style of the Japanese director Hayao Miyazaki, are analyzed, in this work, his following films: Porco Rosso (1992), Spirited Away (2001) and The Wind Rises (2013). These films are analyzed in the light of concept style, by Discini (2014), articulating this conception to the theory of the author of Stam (2003), besides discuss the foundations around the characterization of central characters according to Brait (2005) and Brecht (2002). Through the analyzes carried out, it was possible to conclude that Miyazaki's authorial style is constructed from recurrences observed in the content plane and in the expression plane.||Com o intuito de depreender o estilo autoral do japonês Hayao Miyazaki, são analisados, neste trabalho, seus seguintes filmes: Porco Rosso (1992), A Viagem de Chihiro (2001) e Vidas ao Vento (2013). Tais obras são examinadas à luz do conceito de estilo, conforme propõe Discini (2014), articulando-se tal concepção à teoria do autor de Stam (2003), além de debater os alicerces em torno da caracterização de personagens centrais de acordo com Brait (2005) e Brecht (2002). Por meio das análises realizadas, pôde-se concluir que o estilo autoral de Miyazaki se constrói a partir de recorrências observadas tanto no plano do conteúdo, quanto no plano da expressão.