Descrição
This text brings together the genres of ethnographic and documentary photography as a way to problematize how both traditions utilized prevailing discourses of “truth” and “real”, in each given historical period, to give their practices a sense of intelligibility and legitimation. For this purpose, I address the photography collections of Portuguese José Augusto da Cunha Moraes (1855–1933) and Mozambican Ricardo Rangel (1924–2009) in order to shed light on aesthetic and technical conventions incorporated into their photography at the moment of production. My main argument is that a belief in an exterior reality, prone to be fully captured, either for the ends of producing scientific knowledge or denouncing social issues, guided both practices.||O objetivo do texto é aproximar os gêneros da fotografia etnográfica e documentária, de modo a problematizar a forma como as duas tradições se utilizaram dos discursos sobre “verdade” e “real” vigentes em cada período para conferir inteligibilidade e legitimidade às respectivas práticas. Para tanto, mobilizam-se os acervos fotográficos do português José Augusto da Cunha Moraes (1855-1933) e do moçambicano Ricardo Rangel (1924-2009), a fim de lançar luz sobre convenções técnicas e estéticas estabelecidas em cada momento e que foram incorporadas nas produções fotográficas dos dois artistas. O argumento é de que a crença numa realidade exterior, passível de ser integralmente capturada, seja para fins de produção de conhecimento científico ou de denúncia social, norteou ambas as práticas.