-
PRACTICE BEFORE THE EDUCATIONAL POLICIES ON EDUCATION IN FULL-TIME: WEAVING LOOKS||A PRÁTICA PEDAGÓGICA DIANTE DAS POLÍTICAS PÚBLICAS DE EDUCAÇÃO EM TEMPO INTEGRAL: TECENDO OLHARES
- Voltar
Metadados
Descrição
To understand the Education Full Time linked to a pedagogical practice that aims at the formation of human beings in all its aspects (physical, ethical, intellectual and emotional), so you need to understand the educational concepts in their epistemological field, historical and cultural and the effectiveness of public policies. Given this statement, we highlight the following research problem: how are woven pedagogical practices and public policies in the perspective of Education Full-time in an educational context of Caxias- MA?, We specify the objective: to analyze the implications of teaching practices from public policy Education Full-Time in the schooling process. The methodological course of this qualitative research, excel as a tool narrative interviews and observations with three subjects that are part of a public school elementary school de Caxias-MA. For theoretical discussion, We base ourselves on authors such as: Sheep (2010); Yus (2009) Cavaliere (2007), Giroux (1997); Nóvoa (1992); Tozetto (2010), among others. According to the results of this research, the curriculum guidelines of Education Full-time are not consolidated, the school researched lacks adequate physical framework for the development of activities of the More Education Program and are not guided in a pre-established menu between displays this program. Therefore, we suggest that the challenges of lack of implementation of more effective public policies for Education Full-time so that they can form critical, reflective and independent students are overcome; these fundamental dimensions for a good performance in contemporary society. ||Para compreender a Educação em Tempo Integral vinculada a uma prática pedagógica que vise à formação do ser humano em todos os seus aspectos (físicos, éticos, intelectuais e afetivos), por isso é preciso entender as concepções educacionais no seu campo epistemológico, histórico e cultural e a efetivação das políticas públicas. Diante dessa afirmação, destacamos o seguinte problema de pesquisa: como são tecidas as práticas pedagógicas e as políticas públicas em uma perspectiva de Educação em Tempo Integral no contexto educativo de Caxias- MA?, Especificamos como objetivo: analisar as implicações das práticas pedagógicas a partir das políticas públicas de Educação em Tempo Integral no processo de escolarização. No percurso metodológico desta pesquisa de caráter qualitativo, primamos como instrumento entrevistas narrativas e observações com três sujeitos que fazem parte de uma escola municipal do ensino fundamental de Caxias-MA. Para a discussão teórica, fundamentamo-nos em autores como: Carneiro (2010); Yus (2009), Cavaliere (2007), Giroux (1997); Nóvoa (1992); Tozetto (2010), entre outros. De acordo com os resultados desta pesquisa, as diretrizes curriculares da Educação em Tempo Integral não estão consolidadas, a escola pesquisada não dispõe de estrutura física adequada para o desenvolvimento das atividades do Programa Mais Educação, bem como não são pautadas em uma ementa pré-estabelecida entre os monitores desse programa. Logo, sugerimos que sejam superados os desafios da falta de implementação de políticas públicas mais efetivas voltadas para a Educação em Tempo Integral para que possam formar estudantes críticos, reflexivos e autônomos; dimensões essas fundamentais para uma boa atuação na sociedade contemporânea.
ISSN
2237-8707
Autor
Magalhães, Nadja Regina Sousa | Nascimento, Franc-Lane Sousa Carvalho do | Morais, Joelson de Sousa
Data
28 de abril de 2017
Formato
Identificador
https://periodicos.uem.br/ojs/index.php/TeorPratEduc/article/view/36889 | 10.4025/tpe.v19i2.36889
Idioma
Fonte
Teoria e Prática da Educação; v. 19 n. 2 (2016); 63-76 | 2237-8707 | 1415-837X
Assuntos
Education Full-Time | Public policy | Teaching Practice. | Educação em Tempo Integral | Políticas Públicas | Prática Pedagógica.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion