Descrição
This research explores the conflicts that emerge when applying recording and registration practices to performance art. Although the ephemerality of the actions is perceived as essential for this art genre, museum professionals and artists are often not in favor of disappearance of all aspects of these artworks. The case studies in this article demonstrate that the ephemerality of the original performance artwork becomes even more considered when the performativity of the action is preserved through specific forms of fragmented documentation. This enables the survival and continuation of a performance artwork’s activating character, the embodied experience evoked, the work’s contingent meanings, and its continuous reinterpretations, such as through re-enactments.||Esta pesquisa explora os conflitos que surgem ao serem aplicadas práticas documentais a arte performática. Embora a efemeridade das ações seja percebida como essencial para esse gênero artístico, profissionais e artistas, frequentemente, não são favoráveis ao desaparecimento de todos os aspectos dessas obras de arte. Os estudos de caso neste artigo demonstram que a efemeridade da obra de arte da performance original torna-se ainda mais considerada quando a performatividade da ação é preservada por meio de formas específicas de documentações fragmentadas. Proporcionando com isso, a sobrevivência e continualidade do caráter ativador, do encorporamento da experiência evocada, dos significados contingentes e das contínuas reinterpretações, como por meio de reencenações, de uma obra de arte performática.