-
Professional education: current policies targeting the qualification of vocational education in Brazil||Politicas públicas e o ensino profissional no Brasil
- Voltar
Metadados
Descrição
This study proposes an analysis of the current situation of higher education regarding technology and the future prospects for professional education in Brazil. The research takes a qualitative exploratory approach, aiming to identify the importance of current public policies focusing on training and qualifications in vocational and higher education courses in technology. Data were collected from the statistics of the Census of Higher Education as well as from documents on the subject of professional education, which came from the Sistema S and federal education. The study results show the increased number of vacancies in higher education and the prospect of a better qualification of vocational education by institutions and note the need to develop new proposals to help students access training programs for technology in higher education in Brazil.||O estudo propoe uma analise sobre o atual cenario dos cursos superiores de tecnologia e as perspectivas de futuro para a educação profissional no Brasil. A pesquisa tem uma abordagem qualitativa de carater exploratorio, com vistas identificar a importância das politicas públicas atuais direcionadas à formação e a qualificação do ensino profissional e dos cursos superiores de tecnologia. Os dados foram coletados a partir das estatisticas dos Censos da Educação Superior, bem como de documentos sobre o tema da educação profissional, a partir das experiencias do “Sistema S e dos Institutos Federais de Educação”. Os resultados do estudo demonstram o aumento da oferta de vagas na educação superior e a perspectiva de uma melhor qualificação do ensino profissional pelas IES, alem de constatar a necessidade da criação de novas propostas de acesso aos estudantes, programas de qualificação para os cursos superiores de tecnologia no Brasil.
ISSN
1809-4465
Autor
Oliveira, Adriana Rivoire Menelli de | Escott, Clarice Monteiro
Data
10 de julho de 2015
Identificador
https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/ensaio/article/view/763 | 10.1590/S0104-40362015000300008
Idioma
Editor
Direitos autorais
Direitos autorais 2016 Revista Ensaio: Avaliação e Politicas Públicas em Educação | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação; v. 23, n. 88 (2015): Revista Ensaio - Jul./Set.; 717-738 | 1809-4465 | 0104-4036
Assuntos
Higher education technology; Professional education; Public policy | Cursos superiores de tecnologia; Educação profissional; Politicas públicas
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion