Descrição
The article intends to analyze the intersections between cinema, public history and the circularity of historical knowledge. The reflections are developed following the study of the film Chico Rei (directed by Walter Lima Jr., 1985). The dimensions of public history are considered as a space for the production and dissemination of historical knowledge, in dialogue with other areas, not necessarily academic ones. The film with a historical theme is discussed in view of historical knowledge following the analysis of the social imageries present in the films, that are built in the interface between historiography and other narrative fields such as literature, music and carnival.||O objetivo deste artigo é analisar as interseções entre o cinema, a história pública e a circularidade do conhecimento histórico. As reflexões são desenvolvidas a partir do estudo do filme Chico Rei, dirigido por Walter Lima Júnior elançado em 1985. Consideram-se as dimensões da história pública como espaço de produção e divulgação do conhecimento histórico em diálogo com outras áreas, não necessariamente acadêmicas. Problematiza-se o filme com temática histórica ante o saber histórico a partir da análise dos imaginários sociais presentes nos filmes, construídos na interface entre a historiografia e outros campos narrativos como a literatura, a música e o carnaval.