-
QUALITY AND DISTANCE EDUCATION: REFLECTIONS AND UNDERSTANDINGS||CALIDAD Y EDUCACIÓN A DISTANCIA: REFLEXIONES Y ENTENDIMENTOS||Qualidade e Educação a Distância: reflexões e entendimentos
- Voltar
Metadados
Descrição
Abstract: The present work aims to reflect on the quality in distance education (EaD). It is part of an interinstitutional survey of the Central-West region, in which the Federal University of Mato Grosso participates. In highlighting this concept, the objective is to establish understandings about it, considering the context of the EAD. In order to comply with the objective outlined, a bibliographical survey was carried out, based on the following sources: Theses Portal of the Europe and Scopus. The results evidenced the need for a critical look, due to the understanding, in the studies researched, that quality in education is related to the service offer, therefore, from the perspective of the student-client, what brings the EaD closer to the discussions about profitability, moving it away from understanding teaching-learning as a formative process. It is assumed in this reflection that greater conceptual precision is needed in favor of an EDA consistent with socially referenced democratic education and quality.Keywords: Distance Education. Quality. Teaching-learning process. ||Resumen: El presente trabajo pretende reflexionar sobre la calidad en la Educación a Distancia (EaD). Es parte de una investigación interinstitucional de la región Centro-Oeste, en la que participa la Universidad Federal de Mato Grosso. Al destacar este concepto, el objetivo es establecer entendimientos sobre el mismo, considerando el contexto de la EaD. Para cumplir con el objetivo trazado, se realizó un levantamiento bibliográfico, teniendo como base las siguientes fuentes: Portal de Tesis de Europa y del Scopus. Los resultados evidencian la necesidad de una mirada crítica, debido al entendimiento, en los trabajos investigados, de que la calidad en la educación se relacionaría con la oferta de servicio, por lo tanto, en la perspectiva del alumno-cliente, lo que acerca a la EaD de las discusiones sobre rentabilidad, alejándola de comprensión de la enseñanza-aprendizaje como proceso formativo. Se parte del supuesto, en esta reflexión, de que es necesaria una mayor precisión conceptual en favor de una EaD que concuerda con la educación democrática y de calidad socialmente referenciada.
Palabras clave: Educación a Distancia. Calidad. Proceso de enseñanza-aprendizaje.||Resumo: O presente trabalho visa refletir sobre a qualidade na Educação a Distância (EaD). É parte de uma pesquisa interinstitucional da região Centro-Oeste, da qual participa a Universidade Federal de Mato Grosso. Ao destacar tal conceito, o objetivo é estabelecer entendimentos sobre o mesmo, considerando o contexto da EaD. Para tanto, foi realizado um levantamento bibliográfico, tendo por base as seguintes fontes: Portal de Teses da Europa e do Scopus. Os resultados evidenciam a necessidade de um olhar crítico, devido ao entendimento, nos trabalhos pesquisados, de que a qualidade na educação relacionar-se-ia à oferta de serviço, portanto, na perspectiva do aluno-cliente, o que aproxima a EaD das discussões sobre rentabilidade, afastando-a da compreensão do ensino-aprendizagem como processo formativo. Parte-se do pressuposto, nesta reflexão, de que é necessário maior precisão conceitual em prol de uma EaD condizente com a educação democrática e de qualidade socialmente referenciada.
Palavras-chave: Educação a Distância. Qualidade. Processo ensino-aprendizagem.
ISSN
2179-2925
Periódico
Autor
Maieski, Alessandra | Casagrande, Ana Lara | Alonso, Kátia Morosov
Data
6 de novembro de 2020
Formato
Identificador
https://www.revistas.ufg.br/revistaufg/article/view/66359 | 10.5216/revufg.v20.66359
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Revista UFG
Fonte
Revista UFG; Vol. 20 (2020): Revista UFG | Revista UFG; Vol. 20 (2020): Revista UFG | Revista UFG; v. 20 (2020): Revista UFG | 2179-2925 | 1677-9037
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion