-
Race, culture and belonging: the emergence of the notion of African diaspora||Raça, cultura e pertencimento: a emergência da noção de diáspora africana
- Voltar
Metadados
Descrição
In the last twenty years, we have seen substantial transformations both in the place that is attributed to the peoples, cultures and traditions of African origin in the formation of Brazilian society, and in the way national identity is approached in the debates and discussions that are dedicated to the investigation of relations in the contemporary world. These transformations take a path that reflects a new look at the presence of these peoples and cultures, often informed and influenced by a concept that has gained prominence in the discussions in both the academic world and militancy: the African diaspora. However, the model or perspective of the African diaspora that is being articulated in these investigations and discourses is rarely explicit. Outside Brazil, the notion of the diaspora, and more specifically of the African diaspora, is not recent. Since the end of the 19th century it was present in the United States, having an important role as a locus of belonging, contributing to the building of solidarities and political agendas of the black American social movements. In addition, the notion of the African diaspora was essential for the construction, institutionalization and postulation of theoretical-methodological paradigms for what is now (recently) termed African-American Studies. In this sense, this work aims to elaborate a brief genealogy of the notion of African diaspora. Through mapping the way African-American intellectuals worked with categories such as “race,” “culture,” “affiliation,” and “belonging” in the late 19th century, we present the emergence conditions of the concept.||Nos últimos vinte anos, observamos transformações substanciais tanto no lugar que é atribuído aos povos, às culturas e às tradições de origem africana na formação da sociedade brasileira quanto na maneira como a identidade nacional é abordada nos debates e discussões que se dedicam à investigação das relações raciais na contemporaneidade. Essas transformações trilham um caminho que reflete um novo olhar sobre a presença desses povos e culturas, muitas vezes informados e influenciados por um conceito que tem ganhado destaque nas discussões tanto no mundo acadêmico quanto no da militância: a diáspora africana. Porém, raramente é explicitado o modelo ou a perspectiva de diáspora africana que está sendo articulada nessas investigações e nesses discursos. Fora do Brasil, a noção de “diáspora”, e, mais especificamente, de “diáspora africana”, não é recente. Desde o fim do século XIX esteve presente nos Estados Unidos, tendo importante papel como locus de pertencimento, contribuindo para a construção de solidariedades e de agendas políticas dos movimentos sociais negros norte-americanos. Além disso, a noção de “diáspora africana” foi essencial para a construção, institucionalização e postulação dos paradigmas teórico-metodológicos para o que hoje (recentemente) são disciplinarmente denominados de African-American Studies. Nesse sentido, esse trabalho tem como objetivo elaborar uma breve genealogia da noção de “diáspora africana”. Por meio do mapeamento do modo como os intelectuais afro-americanos trabalharam com categorias como “raça”, “cultura”, “filiação” e “pertencimento” no final do século XIX, apresentamos as condições de emergência do conceito.
ISSN
2177-6229
Periódico
Autor
Flor, Cauê Gomes
Data
13 de fevereiro de 2020
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2019.55.3.07 | 10.4013/csu.2019.55.3.07
Idioma
Editor
Fonte
Ciências Sociais Unisinos; v. 55 n. 3 (2019): Setembro/Dezembro; 373-386 | 2177-6229 | 1519-7050
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion