Descrição
This article retraces de itinerary of the unfilmed cinematographic project of The plague of the ruminants, within the brazilian and latin american cultural context of 1960s, specially in dialogue with magic realism and the cultural production associated with the third world. We discuss whether The plague of the ruminants could have inaugurated the genre of cinematographic magic realism, within filmmaker Luiz Sergio Person's perspective of "Third World cinema", in partnership with screenwriter Jean-Claude Bernardet. Our article presents unpublished documents, consulted at the collection of Arquivo Nacional, which suggest that The plague of the ruminants didn't concretize because of sabotage and political persecution from the brazilian Military Dictatorship.||Este artigo procura retraçar a trajetória do projeto cinematográfico não-filmado de A hora dos ruminantes, dentro do contexto cultural brasileiro e latino-americano dos anos 1960, especialmente em diálogo com o realismo mágico e com a produção cultural associada ao Terceiro Mundo. Nossa proposta é discutir se A hora dos ruminantes poderia ter inaugurado o gênero de realismo mágico cinematográfico, dentro da perspectiva de “cinema de Terceiro Mundo” do cineasta Luiz Sergio Person, em parceria com o roteirista Jean-Claude Bernardet. Nosso artigo termina com a apresentação de documentos inéditos, consultados no acervo do Arquivo Nacional, que sugerem que A hora dos ruminantes não se concretizou em razão da sabotagem e da perseguição política por parte da Ditadura Militar.