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Recognition and inequality: From the ethics of authenticity to the culture of the new capitalism||Reconhecimento e desigualdade: da ética da autenticidade à cultura do novo capitalismo
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Metadados
Descrição
This article has as main objective to discuss what the main moral horizon of contemporary societies would be, before which questions about recognition and social inequality should be considered. In order to do so, I first present, in the introduction, the way in which the concepts of recognition and inequality arise in the current academic scene, pointing to their importance, limits and possibilities of ramifications. Next, I try to show how Charles Taylor outlines, especially in his book The Ethics of Authenticity (2011), in which he rewrites some central theses of his great work The Sources of Self (1997), a moral ideal of modern culture, which is mainly synthesized in the concept of authenticity and which would not have been fulfilled to the fullest. So, I try to analyze how the flexible culture of the new capitalism, schematized by Richard Sennett, mainly in his books The corrosion of character (2006) and The culture of the new capitalism (2015), may be the main contemporary distortion of the Western culture of authenticity. In the final part, I try to show how the culture of this new capitalism becomes a fake moral horizon, by promising a path to self-fulfillment and recognition that is false. With this, this fake moral horizon, perceived in Sennett’s work, suppresses and hides the greatest moral horizon of modernity, which, for Taylor, is explained by the need to search for authenticity, as a synonym of self-fulfillment. Thus, this culture of new capitalism builds and naturalizes modern social inequality even more effectively than in earlier periods.Keywords: recognition, inequality, new capitalism.||Este artigo tem como objetivo problematizar o horizonte moral das sociedades contemporâneas, diante do qual as questões acerca do reconhecimento e da desigualdade social devem ser pensadas. Para tanto, apresento, na introdução, a forma como os conceitos de reconhecimento e desigualdade surgem no cenário acadêmico atual, apontando para a sua importância, limites e possíveis desdobramentos. Em seguida, mostro como Charles Taylor esboça, principalmente em seu livro A ética da autenticidade (2011), no qual reescreve algumas teses centrais de sua obra magna As fontes do self (1997), um ideal moral da cultura moderna, que se sintetiza principalmente no conceito de autenticidade e que não teria se realizado em sua plenitude. Diante disso, tento analisar como a “cultura flexível” do capitalismo atual, tematizada por Richard Sennett, principalmente em A corrosão do caráter (2006) e A cultura do novo capitalismo (2015), parece ser a principal distorção contemporânea da cultura ocidental da autenticidade. Na parte final, procuro mostrar como a cultura desse novo capitalismo se torna um horizonte moral fake, por prometer um caminho para a autorrealização e para o reconhecimento, que é falso. Com isso, esse horizonte moral fake, percebido na obra de Sennett, suprime e esconde o horizonte moral maior da modernidade, que, para Taylor, se explica pela necessidade de busca pela autenticidade, enquanto sinônimo de autorrealização. Assim, essa cultura do novo capitalismo constrói e naturaliza a desigualdade social moderna de forma ainda mais eficaz do que em períodos anteriores.Palavras-chave: reconhecimento, desigualdade, novo capitalismo.
ISSN
2177-6229
Periódico
Autor
Maciel, Fabrício
Data
27 de outubro de 2017
Formato
Identificador
http://revistas.unisinos.br/index.php/ciencias_sociais/article/view/csu.2017.53.2.12 | 10.4013/csu.2017.53.2.12
Idioma
Editor
Fonte
Ciências Sociais Unisinos; v. 53 n. 2 (2017): Maio/Agosto; 281-291 | 2177-6229 | 1519-7050
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion