-
Referenciality, Structural Cohesion and Temporal Organization in In Nomine a 3 by Brian Ferneyhough||Referencialidad, cohesión estructural y organización temporal en In Nomine a 3 de Brian Ferneyhough||Referencialidade, coesão estrutural e organização temporal em In Nomine a 3 de Brian Ferneyhough
- Voltar
Metadados
Descrição
The analytical study investigates the formal, temporal and rhythmic structuring principles of In Nomine a 3 by Brian Ferneyhough. The analysis starts with the contextualization of the referential elements of the Umbrations cycle, in which this piece is included. The analysis follows with a detailed study of the macro form of the piece, based on its formal segmentation and the main characteristics of the music material related to the thematic. The last part of the analysis is dedicated to the investigation of the temporal and rhythmic aspects in the microform, based on the study of the subsections and the individual measures. The analytical approach employs a set of alternative strategies to identify and discuss the structuring elements of the piece that are inaccessible by the traditional analysis of the score notation, allowing a consistent contextualization to Ferneyhough’s compositional thinking.||El estudio analítico investiga los principios estructurantes formales, temporales y rítmicos de In nomine a 3 de Brian Ferneyhough. El análisis parte de la contextualización de los elementos referenciales de la temática del ciclo Umbrations, del cual la pieza analizada forma parte. Seguidamente, se lleva a cabo un estudio detallado de la macroforma basado en la segmentación formal de la pieza y en las principales características organizacionales de los materiales correlacionados a la temática. La última parte del análisis se dedica a estudiar minuciosamente los aspectos temporales y rítmicos en el ámbito de la microforma de la pieza a partir de las subsecciones y de los compases individuales. El enfoque analítico empleado recurre a un conjunto de estrategias alternativas a fin de identificar y discutir los elementos estructurantes de la pieza, inaccesibles por medio del análisis tradicional de la partitura, en el contexto del pensamiento composicional de Ferneyhough.||O estudo analítico investiga os princípios estruturantes formais, temporais e rítmicos de In Nomine a 3 de Brian Ferneyhough. A análise parte da contextualização dos elementos referenciais da temática do ciclo Umbrations no qual a peça está inserida. Em seguida, é realizado um estudo detalhado da macroforma baseado na segmentação formal da peça e nas principais características organizacionais dos materiais correlacionados à temática. A última parte da análise dedica-se ao estudo minucioso dos aspectos temporais e rítmicos no âmbito da microforma da peça a partir das subseções e dos compassos individuais. A aproximação analítica empregada recorre a um conjunto de estratégias alternativas a fim de identificar e discutir os elementos estruturantes da peça inacessíveis por meio da análise tradicional da partitura, contextualizando-os ao pensamento composicional de Ferneyhough.
ISSN
2238-6599
Periódico
Autor
de Faria, Pedro Henrique
Data
31 de julho de 2020
Formato
Identificador
//periodicos.ufba.br/index.php/ictus/article/view/36430 | 10.9771/ictus.v14i1.36430
Idioma
Relação
//periodicos.ufba.br/index.php/ictus/article/view/36430/21756
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 ver declaração
Fonte
ICTUS Music Journal; Vol. 14 No. 1 (2020) | ICTUS - Periódico do PPGMUS-UFBA | ICTUS Music Journal; v. 14 n. 1 (2020) | 2238-6599 | 1516-2737
Assuntos
Música | Composição | Teoria da Música | Informática Musical. | Brian Ferneyhough | In Nomine a 3 | Music analysis | Music composition | Brian Ferneyhough | In Nomine a 3 | análisis musical | composición musical
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion