-
Reflections on Constança Capdeville’s music-theatre||Reflexões em torno do teatro-música de Constança Capdeville
- Voltar
Metadados
Descrição
Constança Capdeville is the greatest representative of music-theatre in Portugal. Her compositions extend beyond the musical by including extramusical features such as props, lights, images, theatrical elements, and magnetic tape recordings. These features were deployed in her works whether to establish environments, emotional states or to define spaces. Capdeville's music-theatre works, despite their success, also caused controversial reactions in the public. From her perspective, Opera and the traditional concert had finished and hence the concept of the stage required rethinking. Capdeville stated that often had to deal with this problem by creating her own stages. In this paper, it is discussed the concept of music-theatre within the context of Portuguese contemporary music and its influences over Capdeville’s compositions.||Constança Capdeville é a maior representante do teatro-música em Portugal. As suas composições vão além do musical, incluindo recursos extramusicais, como adereços, luzes, imagens, elementos teatrais e gravações em fita magnética. Esses recursos foram introduzidos nas suas obras, seja para estabelecer ambientes, estados emocionais ou para definir espaços. As obras de teatro-música de Capdeville, apesar de seu sucesso, também suscitaram reações controversas no público. Na perspetiva da compositora, a ópera e o concerto tradicional tinham terminado e, portanto, o conceito do palco deveria ser repensado. Capdeville referiu que, muitas vezes, teve que resolver esse problema criando os seus próprios palcos. Neste artigo, discutiremos o conceito de teatro-música no contexto da música contemporânea portuguesa e as suas influências nas composições de Capdeville.
ISSN
2525-9105
Autor
Magalhães, Filipa
Data
30 de setembro de 2019
Formato
Identificador
https://periodicos.unb.br/index.php/dramaturgias/article/view/27385 | 10.26512/dramaturgias.v0i11.27385
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2019 Filipa Magalhães
Fonte
Dramaturgies; No. 11 (2019): Composition, Dramaturgy, and Performance in Post 1960 Instrumental Theatre; 88-102 | Dramaturgias; n. 11 (2019): Composição, Dramaturgia e Performance na Música-Teatro Pós-1960; 88-102 | 2525-9105 | 10.26512/dramaturgias.v0i11
Assuntos
Constanca Capdeville. Teatro-musica. Musica contemporanea Portuguesa. Performance. | Constança Capdeville. Music-theatre. Portuguese contemporary music. Performance.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion