Descrição
Abstract: Concerning the construction of performance and its implications with regard to fidelity to the musical text, this study aims to evaluate the applicability of circular breathing as an interpretive option compared to interpretation without the use of this technique. On the conceptual issues related to interpretation and performance, for this work, we will use the studies of Almeida (2011) as a reference; relating to the harmonic, phraseological and cadential structure, the basis will be the work of Kostka (2015); with regard to the horizontal movement of the conductive voices, structure and prolongation, we will use the studies by Salzer (1982) and, with regard to circular breathing, the studies by Lopes (2018) and Barbosa (2016).||Resumo: No que diz respeito à construção da performance e suas implicações no que se refere à fidelidade ao texto musical, este estudo possui como proposta avaliar a aplicabilidade da respiração circular como opção interpretativa em comparação à interpretação sem o uso dessa técnica. Sobre as questões conceituais relacionadas à interpretação e à performance, para este trabalho, utilizaremos como referência os estudos de Almeida (2011); em relação à estrutura harmônica, fraseológica e cadencial, a base será o trabalho de Kostka (2015); no que se refere à movimentação horizontal das vozes condutoras, estrutura e prolongação, utilizaremos os estudos de Salzer (1982) e, no tocante à respiração circular, os estudos de Lopes (2018) e Barbosa (2016).