Descrição
This paper proposes a theoretical approach of the performative dimension of the word in public art, articulating analytical frameworks around performance borrowed from the works of Turner, Féral and Zumthor. By bringing into perspective approaches from different fields of the humanities, namely anthropology, the performing arts and literature, the text seeks to make possible the description of its object of interest - words operated by artists in public spaces - as one of the expressions of performance in contemporary art. To do so, it presents and relates the notions of liminoid/protostructure (TURNER, 1982, 2013), theatricality and performative act (FÉRAL, 2015), and performancial situation (ZUMTHOR, 2014).||El artículo propone un camino teórico de observación de la dimensión performativa de la palabra enel arte público, desde el marco de la performance en las obras de Turner, Féral y Zumthor. Poniendoen contacto perspectivas y conceptos de diferentes campos de las humanidades, a saber, la Antropología,las Artes Escénicas y los Estudios Literarios, el enfoque busca posibilitar la descripción desu objeto de interés - palabras luminosas operadas por artistas en espacios públicos - como una delas expresiones del performance en el arte contemporáneo. Por tanto, presenta y relaciona las nocionesde liminoide / protoestructura (TURNER, 1982, 2013), teatralidad y acto performativo (FÉRAL,2015), y situación escénica (ZUMTHOR, 2014).||O artigo propõe um percurso teórico de observação da dimensão performativa da palavra na arte pública, a partir dos enquadramentos da performance nos trabalhos de Turner, Féral e Zumthor. Colocando em contato perspectivas e conceitos de diferentes campos das ciências humanas, a saber, a antropologia, as artes cênicas e a literatura, a abordagem busca tornar possível a descrição do seu objeto de interesse – palavras luminosas operadas por artistas em espaços públicos – como uma das expressões da performance na arte contemporânea. Para tanto, apresenta e relaciona as noções de liminoide/protoestrutura (TURNER, 1982, 2013), teatralidade e ato performativo (FÉRAL, 2015), e situação performancial (ZUMTHOR, 2014).