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Selfhood and Disability: Compulsive Creativity in the Global Digital Community||Individualidade e deficiência: “Criatividade Compulsiva” na Comunidade Digital Global
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Metadados
Descrição
The emergence of digital capital has given birth to “creationist capitalism” in which the creative economy has transformed the relationships between identity, social-belonging, selfhood, labor, and value (Davis & Boellstroff, 2016, p. 2107). According to a substantial body of research, these creative producers are predominantly male, white, heterosexual, and able-bodied. Yet, Davis’s and Boellstroff’s research in Second Life (SL), a rich, digital, global platform that is largely indebted to the disability community for its most innovative spectacles, has shown that “compulsively creative” men and women with disabilities throughout the world have found SL to be an opportunity to engage in the creative economy when employment in real life is not available. This article explores the global effects of SL in the lives of people with disabilities who spent several years meeting avatars in virtual disability communities. I will use a critical disability studies lens that defines disability not only as a social phenomenon but also as an embodied reality. This would include the body as self, a social entity in terms of position and orientation in the world, and as the “body politic,” which signifies the effects from institutional structures that control, regulate and exclude impaired bodies (Maybee, 2017). Therefore, the avatar body in a virtual place will be the primary site of exploration.||O surgimento do capital digital deu origem ao “capitalismo criacionista,” a partir do qual a economia criativa transformou as relações entre identidade, propriedade social, individualidade, trabalho e valor (DAVIS & BOELLSTROFF, 2016, p. 2107). De acordo com um conjunto substancial de informações, esses produtores criativos são predominantemente masculinos, brancos, heterossexuais e saudáveis. No entanto, a pesquisa de Davis e Boellstroff no Second Life (SL), uma plataforma global digital que oferece seus espetáculos mais inovadores à comunidade deficiente, demostrou que homens e mulheres com deficiência e “compulsivamente criativos” encontram no SL uma oportunidade para se envolver na economia criativa quando o emprego na vida real não é uma realidade. Este artigo explora os efeitos globais do SL na vida de pessoas com deficiências que passaram vários anos interagindo com avatares em comunidades virtuais que congregam pessoas com deficiências. Usarei uma lente crítica de estudos sobre deficiência que define a deficiência não apenas como um fenômeno social, mas também como uma realidade incorporada. Isto incluiria o meu corpo como uma entidade social em termos de posição e orientação no mundo, e como o “corpo político”, que significa os efeitos das estruturas institucionais que controlam, regulam e excluem corpos deficientes (MAYBEE, 2017). Portanto, o corpo do avatar em um espaço virtual será o principal local de exploração.
ISSN
2357-9854
Periódico
Autor
Wexler, Alice
Data
30 de dezembro de 2018
Formato
Identificador
https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/89348 | 10.22456/2357-9854.89348
Idioma
Relação
https://seer.ufrgs.br/gearte/article/view/89348/51629 | /*ref*/CARR, Diane. Constructing disability/Deaf in SL. Retrieved from: . | /*ref*/DAVIS, Donna. Z. & BOELLSTORFF, Tom. Compulsive creativity: Virtual worlds, disability, and digital capital. International Journal of Communication 10(2016), 2096–2118. 2016. | /*ref*/DAVIS, Lennard. Enforcing normalcy: Disability, deafness, and the body. New York, NY: Verso. 1995. | /*ref*/DENZIN, Norman K & GIARDINA, Michael D. (Eds.). Ethical futures in qualitative research: Decolonizing the politics of knowledge. New York and London: Routledge. 2016. | /*ref*/DRAX, Bernhard [Draxtor]. Our digital selves: My avatar is me [Video file]. Retrieved from: https://www.youtube.com/watch?v=GQw02-me0W4&feature=youtu.be . May 17.2018. | /*ref*/KEANE, Webb. Affordances and reflexivity in ethical life: An ethnographic stance. Anthropological Theory, 14(1), 3-26. 2014. | /*ref*/KRUEGER, Alice. Our digital selves film and interview with Tom Boellstorff. Retrieved from: http://blog.virtualability.org/2018/05/our-digital-selves-film-and-interview.html . 2018. | /*ref*/MAYBEE, Julie E. Em”body”ment and disability: On taking the (biological) “body” out of em “body”ment. Journal of Social Philosophy, 48(3). 297-320. 2017. | /*ref*/MOODY-HICKEY, Anna. & WOOD, Denise. Virtually sustainable: Deleuze and desiring differentiation in second life. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies, 22(6), 805-816. 2008. | /*ref*/OLIVER, Michael. The politics of disablement: A sociological approach. London, UK: Palgrave Macmillan. 1990. | /*ref*/SMITH, Linda T. Decolonizing methodologies: Research and Indigenous peoples. London, UK & New York, NY: Zed Books. 2012. | /*ref*/STEWART, Stephanie, HANSEN, Terri S., & CAREY, Timothy A. Opportunities for people with disabilities in the virtual world of second life. Rehabilitation Nursing, 35(6). 254-259. 2010.
Direitos autorais
Direitos autorais 2018 Revista GEARTE | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
Revista GEARTE; v. 5, n. 3 (2018): Diálogos entre o Ensino de Artes Visuais no Brasil e em outros contextos | Revista GEARTE; v. 5, n. 3 (2018): Diálogos entre o Ensino de Artes Visuais no Brasil e em outros contextos | 2357-9854
Assuntos
Second life. Deficiência. Arte. Lugar. Identidade. | Second Life. Disability. Art. Place. Identity.
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion