-
Small displacements: body, art, health and education|| Pequenos deslocamentos: corpo, arte, saúde e educação
- Voltar
Metadados
Descrição
This article intends to problematize the idea of small displacements that are experienced in the context of training practices that seek to compose other ways of thinking and acting in health, as a possibility to promote access to aesthetic experience and life in its expressive and creative power. To this end, we will present some aspects of a creation and education project that involves women from a vulnerable region of Santos, who present different physical, emotional and social challenges, and students from a public university. In this project, different proposals were made mobilized by the arts in their multiple languages, in order to promote sensitive and playful experiences that can produce small displacements. quicken bodies, activate memories, imaginations, recognize and awaken desires, affect and be affected by the encounter between bodies. We consider small displacements as minor movements within experiences, which have the power to activate and affect processes of subjectivation and the production of other sensitivities. We experimented dancing, singing, playing, dramatizing, moving and pausing, talking and silencing, among other things, attentive to what is small, the microscopic marks, to the details of events. Anchored in a micropolitical perspective, we bet on small interferences as a way of producing inventive training for students and the increase of individual and collective power with all and all participants of this collaborative project that takes place at the interface of body, art, health and education.||Este artigo pretende problematizar a ideia de pequenos deslocamentos que são experimentados no contexto de práticas de formação que buscam compor outros modos de pensar e atuar em saúde, como possibilidade de promover acesso à experiência estética e à vida em sua potência expressiva e de criação. Para tanto apresentaremos alguns aspectos de um projeto de criação e educação que envolve mulheres de uma região vulnerável de Santos, que apresentam diferentes desafios de ordem física, emocional e social, e os estudantes de uma universidade pública. Neste projeto, foram realizadas diferentes propostas mobilizadas pelas artes em suas múltiplas linguagens, com o intuito de promover experiências sensíveis e lúdicas que possam produzir pequenos deslocamentos, vivificar os corpos, ativar memórias, imaginações, reconhecer e despertar desejos, afetar e ser afetado pelo encontro entre corpos. Consideramos os pequenos deslocamentos como movimentos menores dentro das experiências, que tem a potência de ativar e incidir em processos de subjetivação e produção de outras sensibilidades. Experimentamos o dançar, o cantar, jogar, dramatizar, mover e pausar, conversar e silenciar entre outras proposições atentos aquilo que é pequeno, as marcas microscópicas, aos detalhes dos acontecimentos. Ancoradas em uma perspectiva micropolítica, apostamos nas pequenas interferências como modo de produzir uma formação inventiva para os alunos e o aumento de potência individual e coletiva com todos e todas as participantes, deste projeto colaborativo que se efetua na interface corpo, arte, saúde e educação.
ISSN
1984-3178
Periódico
Autor
Liberman, Flavia | Guzzo, Marina Souza Lobo | Lima, Elizabeth Maria Freire de Araújo
Data
1 de outubro de 2020
Formato
Identificador
https://www.revistas.udesc.br/index.php/arteinclusao/article/view/17844 | 10.5965/198431781642020196
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Flavia Liberman Caldas, Marina Souza Lobo Guzzo, Elizabeth Maria Freire de Araújo Lima | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0
Fonte
Revista Educação, Artes e Inclusão; v. 16 n. 4 (2020): Revista Educação, Artes e Inclusão; 196-215 | 1984-3178 | 10.5965/198431781642020
Assuntos
Arte | Mulheres | Território | Educação | Saúde
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion