-
Social information and information culture: a film analysis of ” The boy who harnessed the wind”||Informação social e cultura informacional : uma análise fílmica da obra “O menino que descobriu o vento”
- Voltar
Metadados
Descrição
Seeks to reflect on the theories related to the concept of social information and information culture, that is, production/construction, communication/veiculation and consumption/appropriation, in the light of film analysis of the narrative, based on a real story, whose plot reached the cinema with the title " The boy who harnessed the wind". The objective is to understand the role of the library as a generator of social transformation, based on the participation of the librarian/mediator as part of the process of mediation of information and construction of knowledge. To do so, the concepts of culture and social information were intertwined based on the social and symbolic role of libraries, which was configured as an essential condition to relate such theories within the scope of this study. In order to ground the theories presented and their interrelationship with the flow of social information, the three dimensions addressed by Cardoso (1994) are highlighted and a table is elaborated relating historicity, totality and tension of the information with excerpts from the film studied. In this way, the relationships between the knowledge produced and the role of the library in the appropriation of information are identified, based on the diversity of processes and daily relationships experienced by the characters of the work. We conclude by emphasizing how relevant is the power of social information built through access to knowledge.||Busca refletir sobre as teorias relacionadas ao conceito de informação social e cultura informacional, ou seja, produção/construção, comunicação/veiculação e consumo/apropriação, à luz de análise fílmica da narrativa, baseada em uma história real, cujo enredo chegou ao cinema com o título “O menino que descobriu o vento”. Objetiva compreender o papel da biblioteca como geradora de transformação social, a partir da participação do bibliotecário/mediador como integrante do processo de mediação da informação e construção do conhecimento. Para tanto, buscou-se o entrelaçamento dos conceitos de cultura e informação social a partir do papel social e simbólico das bibliotecas, o que se configurou como condição essencial para relacionar tais teorias no âmbito deste estudo. Para fundamentar as teorias apresentadas e sua inter-relação com o fluxo da informação social, destaca-se as três dimensões abordadas por Cardoso (1994) e elabora-se uma tabela relacionando historicidade, totalidade e tensionalidade da informação com trechos do filme ora estudado. Dessa forma, identifica-se as relações entre o conhecimento produzido e o papel da biblioteca na apropriação da informação, a partir da diversidade de processos e relações cotidianas vivenciadas pelos personagens da obra. Conclui-se ressaltando o quão relevante é o poder da informação social construída por meio do acesso ao conhecimento.
ISSN
1678-765X
Abrangência
World; Contemporary | Mundial; Contemporâneo
Autor
Cabral, Viviane Holanda | Feitosa , Luiz Tadeu | Cavalcante, Lidia Eugenia
Data
18 de maio de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8658838 | 10.20396/rdbci.v18i0.8658838
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Viviane Holanda Cabral, Luiz Tadeu Feitosa , Lidia Eugenia Cavalcante | https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
Fonte
RDBCI: Digital Journal of Library and Information Science; Vol. 18 (2020): Continuous Publishing; e020009 | RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação; v. 18 (2020): Publicação Contínua; e020009 | 1678-765X
Assuntos
Fluxo da informação | Cultura e informação | Mediação da informação | Informação social | Biblioteca escolar | Information flow | Cultures and information | Information mediation | Social information | School library
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Texto | Text