-
SOCIAL TRANSGRESSION AND AESTHETIC INNOVATION. THE POLITICAL DIMENSION OF “LIGHT ART” IN BUENOS AIRES BETWEEN 1989 AND 1993.||TRANSGRESSION SOCIALE ET INNOVATION ESTHETIQUE. LA DIMENSION POLITIQUE DE L’ “ART LIGHT” A BUENOS AIRES ENTRE 1989 ET 1993.
- Voltar
Metadados
Descrição
From 1976 to 1983, a totalitarian régime ruled in Argentina. Its repressive policies had an peculiar effect on the Buenos Aires artistic field. This period was characterized by artists’ social interactions being reduced to small groups, an arbitrary selection criteria in official institutions and a homogenization of the types of artists and the aesthetics in circulation. After a return to democracy, a process of alteration took place in Buenos Aires’s cultural field, and gradually opened up this social space, allowing the entrance of other social actors. These newcomers brought their own symbolic universes. I will analyze the different groupings of artists located in Buenos Aires during the transition towards democracy. I will approach this process of transition from dictatorship to democracy by studying the process of emergence of the artists known as “the artists of the Rojas”, which implied an opposition to the leading groups of the time.||Entre 1976 e 1983 houve na Argentina um regime autoritário. Sua política repressiva teve um efeito particular no campo artístico de Buenos Aires. Este período se caracterizou pela restrição da formação de pequenos grupos, a arbitrarierade dos critérios de seleção nas instituições oficiais e a homogenização dos tipos de artistas e as estéticas em circulação. Logo após o retorno da democracia, teve lugar na Argentina um processo de recomposição que foi caracterizado pela progressiva abertura deste espaço social, o que permitiu a entrada de outros atores sociais. Os recém chegados levam consigo os seus próprios universos simbólicos. No presente trabalho analisaremos este proceso de transição para a democracia a partir do estudo da emergencia dos artistas denominados “do Centro Rojas”, que implicou em uma oposição aos artistas coonsagrados até então. Résumé: De 1976 à 1983, l’Argentine a connu un régime totalitaire. Sa politique répressive a affecté d'une manière particulière le domaine artistique. Notamment la restriction de la sociabilité à de petits groupes, les critères de sélection arbitraires des institutions et l´homogénéisation des types sociaux d'artistes et d'esthétiques en circulation. A partir du retour de la démocratie, s’est amorcé dans le champ culturel un processus de recomposition qui a progressivement évolué. Le nouveaux venus ont portés avec eux leur propres universes symboliques. Dans cette étude, nous analyserons les différents groupes d'artistes qui se rencontrent à Buenos Aires pendant la transition démocratique. Nous porposons analiser la periode de la transition des la dictature vers la démocratie a treavers le processus d´emergence des artistes dits “du Centre Rojas”, lequel a impliqué an opposition avec les groupes des artistes consacrées.Mots clés: DOMAINE ARTISTIQUE DE BUENOS AIRES; DICTATURE; TRANSITION DÉMOCRATIQUE; SORTES D´ARTISTES; ANNÉES QUATRE; VINGT.
ISSN
1981-7207
Periódico
Autor
Cerviño, Mariana
Data
21 de dezembro de 2012
Formato
Identificador
https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/Mouseion/article/view/688 | 10.18316/688
Idioma
Fonte
Mouseion; n. 13 (2012); p. 114-135 | Mouseion; n. 13 (2012); p. 114-135 | 1981-7207
Assuntos
artistic field of Buenos Aires; dictatorship; democratic transition; kind of artists; eighties | campo artístico de buenos aires; ditadura; transição democrática; tipo de artistas; anos oitenta
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion