Descrição
The purpose of this text is to discuss social-educational practices that aim primarily at job skill formation and, thus, integrate the process of school socialization, which contributes to the disciplining of the young rather than to their education and "liberation". We point out the gap between such practices and the popular education defended by Paulo Freire, revealing the limits and possibilities of an educator formation that operates on the fringes of knowledge production environments. To that end, we based our analysis on the program "Forming Educators in Nonschool Educational Practices" (CNPq), in which we followed up pedagogical meetings of two social-educational projects aimed at the young living in the city of Novo Hamburgo, RS, Brazil.||Este texto tiene como proposito discutir practicas socioeducativas que, al priorizaren mas la formacion para el trabajo, incorporan la forma de sociabilidad escolar, contribuyendo mas para disciplinar a los jovenes que para su formacion y "liberacion". Se resalta su distancia con relacion a la educacion popular freireana, denunciando los limites y posibilidades de una formacion de educadores que ocurre a la margen de espacios de produccion del conocimiento. Por lo tanto, nos apoyamos en la investigación "Formacion de Educadores en Practicas de Educacion No Escolar" (CNPq), donde acompañamos reuniones pedagogicas de dos proyectos socioeducativos, dirigidos a jovenes, que viven en la ciudad de Novo Hamburgo/RS.||Este texto tem o proposito de discutir práticas socioeducativas que, ao priorizarem mais a formação para o trabalho, incorporam a forma de socialização escolar, contribuindo mais para o disciplinamento de jovens do que para sua formação e "libertação". Ressalta-se sua distancia em relação à educação popular freireana, denunciando os limites e possibilidades de uma formação de educadores que ocorre à margem de espacos de produção do conhecimento. Para tanto, nos apoiamos na pesquisa "Formação de Educadores em Praticas de Educação Nao Escolar" (CNPq), onde acompanhamos reunioes pedagogicas de dois projetos socioeducativos, voltados para jovens, moradores da cidade de Novo Hamburgo, Rio Grande do Sul.