Descrição
This is a theoretical essay that focuses the potential of the Social Pedagogy referential as a contribution to the debate about human formation through school curriculum. It is considered the conceptual framework of Social Pedagogy as a field of socio-educational knowledges and practices oriented to the development of the sociability of human groups facing the demands and possibilities of the community contexts in which they are inserted. The curricular processes inspired by this referential should consider the political purpose of the school as a key element for cultural socialization that gives meaning to the structuring and practice of curriculum oriented to citizenship training, contrarying what is proposed in the managerial framework of curricular programming that contains schematic and simplistic forms of instrumental or normative content.||Trata-se de um ensaio teórico que se centra na abordagem do potencial atribuído ao referencial da Pedagogia Social como contribuição ao debate sobre formação humana através dos currículos escolares. Considera-se a matriz conceitual da Pedagogia Social como corpo de saberes e práticas socioeducativas orientadas ao desenvolvimento da sociabilidade dos sujeitos diante de demandas e possibilidades dos contextos comunitários em que estão inseridos. Os processos curriculares inspirados por esse referencial deverão levar em conta a finalidade política da escola como elemento chave para a socialização cultural que dá sentido à estruturação e prática de currículos voltados à formação para a cidadania, ao contrário do que se propõe no marco gerencialista da programação curricular que encerra formas esquemáticas e simplistas de conteúdos instrumentais ou normatizadores.