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Socio-education: challenges and gaps in social justice||Socioeducação: Desafios e brechas à justiça social
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Metadados
Descrição
This research was carried out with young people in a situation of restriction and deprivation of liberty and aims to present social practices and how educational processes can be approached to education in human rights and directed towards training for social justice. This is a qualitative study, which used document analysis and semi-structured interviews as a technique, which was carried out with the collaboration of six adolescents who fulfilled a socio-educational measure of hospitalization Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente – Fundação CASA. When analyzing the social practices related to school education, professional education, physical education and sports, art and culture, it was possible to highlight the daily life of a total institution, but which presents gaps for the establishment of educational processes, which are now self-managed by young people as they reflect on the institution's oppressive actions, they pray for interpersonal relationships with ‘Others’ in the relationships that seek to be dialogical.||A presente pesquisa foi realizada com jovens em situação de restrição e privação de liberdade e tem como objetivo apresentar as práticas sociais e como os processos educativos podem ser aproximados da educação em direitos humanos e direcionados à uma formação para a justiça social. Trata-se de um estudo de natureza qualitativa, que utilizou como técnica a análise documental e a entrevista semiestruturada, que foi realizada com a colaboração de seis adolescentes que cumpriam medida socioeducativa de internação na Fundação Centro de Atendimento Socioeducativo ao Adolescente – Fundação CASA. Ao analisarmos as práticas sociais relacionadas à educação escolar, educação profissional, educação física e esportes, arte e cultura, foi possível evidenciarmos o cotidiano de uma instituição total, mas que apresenta lacunas para o estabelecimento de processos educativos, que ora são autogeridos pelos jovens à medida que refletem sobre as ações de opressão da instituição, ora pelas relações interpessoais com os ‘Outros’ nas relações que se buscam ser dialógicas.
ISSN
2317-7853
Autor
Conceição, Willian Lazaretti da | Teixeira, Joana Darc | Campos, Rafael Garcia
Data
9 de agosto de 2020
Formato
Identificador
https://periodicos.unifesp.br/index.php/olhares/article/view/10625 | 10.34024/olhares.2020.v8.10625
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2020 Willian Lazaretti da Conceição, Joana Darc Teixeira, Rafael Garcia Campos
Fonte
Olhares: Revista do Departamento de Educação da Unifesp; v. 8 n. 2 (2020): NÚMERO TEMÁTICO "EDUCAÇÃO EM DIREITOS HUMANOS" ; 102-121 | 2317-7853
Assuntos
Social justice | Socio-educational measure | Education | Justiça Social | Medida Socioeducativa | Educação
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion | Avaliado pelos pares