Descrição
As a consequence of the 1964 military coup d’état in Brazil, a repression and censorship regime was established, affecting forms of artistic manifestation in which the artist’s body becomes gigantic and public. Such is the case with the happenings, in visual arts, and in shows, in respect to popular music. By analyzing the interview genre, in which one expects the artist to be sincere, the author analyzes the rhetoric sources the artist uses to give a sound, subversive and personal advice, that might be transmitted or listened to. The text was written and published at the peak moment, in 1973.
Keywords: Censorship; Brazilian music; interview genre||Em decorrência do golpe militar de 1964, instituiu-se no Brasil um regime de repressão e censura, que afetou as formas de manifestação artística em que o corpo do artista se agiganta e se torna público. É o caso dos happenings, em artes plásticas, e dos shows, em MPB. Através da análise do gênero entrevista, onde se espera a sinceridade do artista, o autor analisa os recursos retóricos de que ele se vale para dar um “bom conselho” subversivo e pessoal, passível de ser transmitido e ouvido. O texto foi escrito e publicado no calor da hora, em 1973.
Palavras-chave: Censura; Música Brasileira; gênero entrevista