Descrição
Based on the biblical episode known as “Susanna and the Elders”, contained in the book of Daniel, this article proposes a set of questions to discuss the reasons why this history was so represented by painters, especially between the mid-16th and the following century, in several regions of Europe. The axiological argument is that this episode establishes close relations with the exercise of the king’s justice, exactly at a time when European monarchies sought not only to give centrality to the government of justice, but also to instrumentalize art as a potential technology for its solutions for legality and conservation. In conclusion, the article reaches the idea that the episode was manipulated, in the moralizing sphere, to discipline social behaviors, especially of women; while, in the legal sphere, to undermine the legitimacy of applying summary or private justice, strengthening the primacy of a king’s justice.||A partir do episódio bíblico conhecido por “Susana e os velhos”, que consta no livro de Daniel, este artigo propõe um conjunto de questões para discutir as razões pelas quais essa história foi tão representada por pintores, sobretudo entre meados do século XVI e a centúria seguinte, em diversas regiões da Europa. O argumento axiológico é o de que esse episódio estabelece relações estreitas com o exercício da justiça e do direito régio, exatamente em uma conjuntura em que as monarquias europeias buscavam não apenas conferir centralidade ao governo da justiça, mas também instrumentalizar a arte como tecnologia potencial para suas soluções de lidimidade e de conservação. No plano conclusivo, o artigo sustenta a ideia de que o episódio era manipulado, na esfera moralizante, para disciplinar comportamentos sociais, sobretudo de mulheres; enquanto, na esfera jurídica, para ferir a legitimidade da aplicação de justiças sumárias ou particulares, fortalecendo a primazia de um direito régio.