Descrição
This article performs a reading/hearing the disc As quarto estações, from the Brazilian rock band Legião Urbana, mainly focusing the dialectics between discursivity and music in the songs of disc. Recognizing a more marked prominence assumed by Renato Russo letters, to which the sound arrangements are subordinated in forms increasingly more intense since then, we point out that disc a particularly well performed conjunction of expressive and empathy-dialogical dimensions of this letters, conjunction these we call (in an imperfect recreation of neologism in Portuguese) the russolegionary ‘sh(c)a(ll)manism’.
Keywords: Legião Urbana, Brazilian rock, 80s, discursivity and music.||O artigo realiza uma leitura/audição do disco As quatro estações, da banda de rock brasiliense Legião Urbana, a partir, sobretudo, das dialéticas entre discursividade e música nas canções desse disco. Reconhecendo uma preeminência ainda mais marcada assumida pelas letras de Renato Russo, à qual os arranjos sonoros se subordinam de formas cada vez mais intensas a partir de então, vemos nesse disco uma conjunção particularmente bem realizada das dimensões expressivas e empáticodialógicas dessas letras, conjunção esta à qual denominamos o ‘chamanismo’ russolegionário.
Palavras-chave: Legião Urbana, rock brasileiro, anos 80, discursividade e música.