Descrição
The article deals with aspects of the creation of technical courses in agriculture integrated to high school at the Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS. Our objective is, based on the analysis of the course plans, to compare the assumptions of integrated high school, present in the legislation and in the theoretical discussions on the theme, and the ways of implementing the policy in the courses offered in the campi Bento Gonçalves, Ibirubá and Sertão of the IFRS. The analysis was carried out using documentary analysis methods from the area of History, more specifically, based on Le Goff (1996). As a result, aims to broaden the understanding of the forms of interpretation, appropriation and fundamentals of a macropolitics in a context permeated by specific socioeconomic, historical and demographic characteristics.||O artigo trata de aspectos da criação dos cursos técnicos em Agropecuária integrados ao Ensino Médio do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul – IFRS. Objetiva-se, a partir da análise dos Planos de Curso, cotejar os pressupostos do Ensino Médio Integrado, presentes na legislação e nas discussões teóricas sobre o tema, e as formas de implementação da política nos cursos ofertados nos campi Bento Gonçalves, Ibirubá e Sertão do IFRS. A análise foi feita a partir dos preceitos do método de análise documental próprios do campo da História e, como resultados, busca ampliar a compreensão das formas de interpretação, apropriação e embasamentos de uma macropolítica em um contexto perpassado por características socioeconômicas, históricas e demográficas específicas.