Descrição
This article proposes the analysis of the artistic uses of technology both as a communication practice and as a laboratory for observation and cultural intervention. As such uses appropriate elements from contemporary culture, artistic production with photography, cinema, video and also with mobile phones, internet, computers and biotechnologies can also be considered in a larger sense as a social experimentation device. Firstly, because such productions provide us clues to understanding the relational configurations of the uses of communication technologies and its implications for the processes of meaning production and of the constitution of our modes of existence. Secondly, they allow us to conceive different uses for such technologies, which amplify the possibilities of cultural intervention in our times||O presente artigo propõe a análise dos usos da tecnologia na arte como prática de comunicação e laboratório de observação e intervenção sobre fenômenos da cultura. O argumento central é que a produção artística com fotografia, cinema, vídeo e, atualmente, computador, celular, internet e biotecnologias pode ser pensada como dispositivo de experimentação social. Primeiramente, porque ao se apropriar de elementos midiáticos e do quotidiano, ajuda-nos a refletir sobre as configurações relacionais das diferentes tecnologias e suas implicações para os processos de produção de sentido e para a constituição de nossos modos de existência. Em segundo lugar, porque permite conceber usos diferenciados para essas tecnologias, ampliando as possibilidades de intervenção cultural na atualidade.