Descrição
The article has the reflection on the communicative pragmatics in the aesthetic dimension of the Guamá market, located in Belém, in the Brazilian Amazon. The work is the result of ethnographic research of seven months.The ethnographic perspective seeks to observe the practices of communicative interaction between subjects, the disposition of the products sold the expressiveness of sale. With objective of reflection on the existential art of the world of life and the way the daily life of the market is existent.It is noted the wisdom and knowledge that is developed by subjects, with meaning, sensitivity to the aesthetic social essence.||
O presente trabalho objetiva refletir sobre a pragmática comunicativa existente na dimensão estética da feira do Guamá. Observam-se as práticas de interação comunicativa dos sujeitos ali presentes, em relação à disposição dos produtos vendidos, percebendo-se a expressividade da venda, tendo por conhecimento a arte existencial do mundo da vida e de que forma é estruturada no quotidiano da feira. É verificado desta maneira, as sabedorias e conhecimentos que ali é desenvolvido pelos sujeitos presentes culturalmente. Com significação, sensibilidade, à arte que vai além da própria produção de um artista e chega à essência existencial do ser humano.