Descrição
This paper sets up the essential theoretical premises and analytical methodology developed by the author, in order to embody the “sonority” among the form structuring dimensions in 20th century music. Summarizing the research, which constitutes the main axis of the Mus3 research activities, the text outlines the means by which one can identify sonic objects from the score and pick up the way they may interact with other dimensions in a piece’s context. Moreover, the paper aims to serve as a source of references for the Brazilian reader, giving a comprehensive number of works which have dealt with the subject. Keywords: Sonority. Structural Analysis. Music Theory. 20th Century Music Aesthetics and History.||Este artigo estabelece o essencial das premissas teóricas e da metodologia de análise desenvolvida pelo autor, no intuito de incorporar a “sonoridade” entre as dimensões capazes de gerar estruturas formais na música do Séc. XX. Sumarizando uma pesquisa que constitui o eixo norteador das atividades do Mus3, o texto delineia os meios de identificar as configurações sonoras a partir do suporte escrito, e de captar as modalidades da sua interação com outras dimensões do discurso, no contexto de uma obra. O artigo pretende também servir de referencial para o leitor brasileiro, dando um relevante número de fontes que têm tratado do assunto. Palavras chave: Sonoridade. Análise Estrutural. Teoria Musical. Estética e História da Música do Século XX.