Descrição
From the story The ex-magician of Taberna Minhota, the present study presents an analysis of the narrative of Murilo Rubião, recognized as one of the only Brazilian writers dedicated to the fantastic genre, from the perspective of realism conceptualized by György Lukács. Following the logic historical materialist of the aesthetic reflex, the article intends, on the hand, to demonstrate the literary representation of the contradictory unity between the appearance and the essence of Brazilian reality, at the time of the expansion of industrial labor in the decade of 1930-40, mediated by the Marxian concept alienated labor, from the reification and fetishization of life, and, on the other hand, to show that historical conditions may require, for the construction of true realism, a fantastic aesthetic construction.||A partir do conto O ex-mágico da Taberna Minhota, o presente estudo apresenta uma análise da narrativa de Murilo Rubião, reconhecidamente como um dos únicos escritores brasileiros dedicado ao gênero fantástico, na perspectiva do realismo conceituada por György Lukács. Seguindo a lógica materialista histórica do reflexo estético, o artigo pretende, de um lado, demonstrar a representação literária da unidade contraditória entre aparência e essência da realidade brasileira, na época da expansão do trabalho industrial na década de 1930-40, mediada pelo conceito marxiano de trabalho estranhado, a partir da reificação e fetichização da vida, e, de outro lado, mostrar que as condições históricas podem exigir, para a construção do verdadeiro realismo, uma construção estética fantástica.