Descrição
Does it only take the categories of enunciation, enuncive and enunciative, to produce a sense in paintings and photos? This article aims to discuss exactly this issue. The idea of modernity imposes itself not as knowledge, nor as a science, but as a way of reflection of the artistic practice itself. Thus, we have the explanation of the enunciator (the artist) in the statement as a simulation of the creator in the creature. The subject of this study is the analysis of Helmut Newton’s pictureSelf-portrait with wife and models, in order to explain enunciative and enuncive enunciation strategies when they are at stake. Also, we aim to analyze the projection of imagery of artists in the production of their statements, first in painting, then in photography.||Bastam apenas as categorias de enunciação, enunciva e enunciativa, como estratégias de produção de sentido de pinturas e de fotografias? Este artigo objetiva discutir exatamente essa questão. A ideia de modernidade se impõe não como um saber, nem como ciência, mas como modo de reflexão do próprio fazer artístico. Temos a partir de então a explicitação do enunciador (o artista) no enunciado, umsimulacro do criador na criatura. Configura-se como objeto deste trabalho a análise da foto de Helmut Newton Autorretrato com esposa e modelos para explicitar estratégias de enunciação enunciativa e enunciação enunciva quando são postas em jogo. Analisaremos ainda a projeção da imagem dos artistas na produção de seus enunciados, primeiramente na pintura, e em um segundo momento na fotografia.