-
The Black Question in the Modern World||A Questão Negra No Mundo Moderno
- Voltar
Metadados
Descrição
The objective of this article is an analysis of the Black Question in modern history. The radical understanding of this question demands a clear apprehension of the changes of the modern capitalism. The way of capitalist production prioritizes the men and the races in accordance with its intellectual talents and its contributions or techniques to the economy. To legitimize the slavery, the capitalism uses the argument of the “congenital inferiority” of the Black. This argument reappears each time that the capitalism tries to speed up the accumulation process or to surpass a systemic crisis. It is what you happen during the last few years, although the fact of that the national fights of release and African independences had obtained to affirm the humanity of the Blacks and the historicity of the African societies. The movements of reform or social revolution in Africa had appeared as carrying of an ideal of qualitative transformation of the Black Condition on behalf of the retaken one of the historical initiative. This implied the requirement of rupture and exit of the Empire. But the movement’s conservatives as the Negritude and After-colonialism had faced the destination of the Black in the Empire. This article tries to clarify the terms of the confrontation that involves the gnosiological levels (former.: the question of the reason or the intuition related to the black mind); methodological (former.: the question of the hermeneutics of the Real); epistemological (former.: the question of history, geography and the ethnologic); ontological (former.: the question of the flexibility or not of the being); cultural (former.: the question of the mestization); politicians (former.: the question of the adjustment or resistance to the order of the world).||O objetivo deste artigo é uma análise da Questão Negra na história moderna. A compreensão radical desta questão exige uma apreensão clara das mudanças do capitalismo moderno. O modo de produção capitalista prioriza os homens e as raças de acordo com seus talentos e suas contribuições intelectuais ou tecnicas à economia. Para legitimar a escravidão, o capitalismo usa o argumento da “inferioridade congênita” do Negro. Este argumento reaparece cada vez que o capitalismo tenta de acelerar o processo de acumulação ou de superar uma crise sistêmica. É o que aconteceu durante os últimos anos, apesar do fato de que as lutas nacionais de libertação e as independências africanas conseguiram afirmar a humanidade dos Negros e a historicidade das sociedades africanas. Os movimentos de reforma ou de revolução social na África apareceram como portadores de um ideal de transformação qualitativa da Condição Negra em nome da retomada da iniciativa histórica. Isso implicou a exigência de ruptura e de saída do Império. Mas os movimentos conservadores como a Negritude e o Pós-colonialismo encararam o destino do Negro no seio do Império. Este artigo tenta esclarecer os termos do confronto que envolve os níveis gnosiológicos (ex.: a questão da razão ou da intuição relacionada à mente negra); metodológicos (ex.: a questão da hermenêutica e da inteligibilidade do real); epistemológicos (ex.: a questão da historia, da geografia e da etnologia); ontológicos (ex.: a questão da flexibilidade ou não do ser); culturais (ex.: a questão da mestiçagem); políticos (ex.: a questão do ajustamento ou de resistência à ordem do mundo).
ISSN
1983-6023
Periódico
Autor
Foé, Nkolo
Data
6 de dezembro de 2011
Formato
Identificador
https://www.revistas.usp.br/sankofa/article/view/88812 | 10.11606/issn.1983-6023.sank.2011.88812
Idioma
Direitos autorais
Copyright (c) 2014 Sankofa (São Paulo)
Fonte
Sankofa (São Paulo); v. 4 n. 8 (2011); 60-82 | 1983-6023
Assuntos
Negritude | After-colonialism | Emancipation | Historical Initiative | Negritude | Pós-colonialismo | Emancipação | Iniciativa histórica
Tipo
info:eu-repo/semantics/article | info:eu-repo/semantics/publishedVersion